Därför behöver goodiebagen bli mer än bara “kul prylar”. Den ska bygga kultur, bära företagets budskap och göra det lätt för människor att agera på det ni kommit fram till. Här är ett kick-off-kit som håller långt efter att ballongerna tappat luften.
Vad följer med hem efter eventet – och används?
Träffsäker teambuilding börjar med saker som faktiskt används vecka efter vecka. Tänk skrivbok med er mötesstruktur tryckt på innerfliken så att nya rutiner sitter direkt. Lägg till en slitstark vattenflaska (tålig i diskmaskin), samt en mjuk hoodie som folk vill dra på sig även utanför kontoret. Små men konsekventa punkter blir “bärbara påminnelser” om kickoffens lärdomar och stärker både företagskultur och employer branding när reklamen syns i korridoren, på gymmet och i pendlingen.
Ett vinnande koncept i många fall är att låta varje pryl knyta an till ett konkret beteende. En whiteboard-penna med “Ställ en fråga” på klipsen uppmanar till nyfikenhet och frågor. En kaffemugg med feedback eller slogan på, gör också ett gott intryck. Nötta, synliga, användbara saker vinner alltid över showiga engångseffekter.
Från engångsevent till vardagsnytta
Planera goodiebagen i tre akter – före, under och efter. Före: skicka ut en “försmak” som triggar nyfikenhet (t.ex. en tygpåse med plats för anteckningar och svar på frågan “Vad vill du kunna nästa kvartal?”). Under dagen: fyll på med det som behövs i stunden – energibar, pennor, block, kanske ett kortspel med era värderingsdilemman som icebreaker. Efteråt: komplettera med ett digitalt uppföljningspaket (mallar, checklistor, korta videor) och märk det fysiska innehållet med QR-koder som landar i en resurshubb. Rätt merch blir då broarna mellan engångsevent och vardag, där prylarna pekar mot handling och hjälper teamet att hålla kursen i kalendern, på standups och i onboardingmötena. Just sådant hittar du hos merchoteket, som har ett stort utbud av fysisk merch, passande företagsevent, konferens och liknande.
Sätt gärna ett gemensamt tema för kitet som speglar er målbild, kanske “Fokus & Flow”, “Modig dialog” eller “Smarta vanor”. Då känns allt som en del i samma berättelse: en tygbadge för teamets insida, en poster för projektmiljön, ett skrivbordsunderlägg med era tre viktigaste prioriteringar.
Hållbart, smart och på varumärkets språk
Hållbar profilering vinner mark internt såväl som externt. Det är därför viktigt att vara tydlig i sin marknadsföring och kommunikation, något som Sveriges Kommunikatörer skriver om i en artikel. Smarta materialval med lång livslängd vinner i längden. Satsa på tryckteknik som håller för tvätt och väderlek. En kort infoguide i kitet förlänger livslängden ytterligare. Det är bättre för plånboken, planeten och varumärket. Formgivningen ska kännas som ni, inte som en kampanj. Använd färger, typografi och uttryck utifrån er egen design, men våga lägga till en lagom oväntad detalj: en intern tagline, en illustration som bara “insiders” förstår, eller en mini-manifest-rad på insidan av luvan. Just de små blinkningarna bygger stolthet och gör att folk vill bära grejerna. Glöm inte att följa upp efter en månad: 1) “Vilken pryl använder du mest?” 2) “Vilken rutin har blivit enklare sedan kickoffen?” 3) “Vad saknar du i kitet?” Det ger snabb lärdom inför nästa event och visar att produkterna hålls kvar i minnet.
När goodiebagen planeras med samma omsorg som själva agendan blir eventet en startknapp, inte ett vykort från helgen. Det är så ni förlänger teamets energi in i hösten och gör budskapen praktiska i vardagen.