Som helt grön entreprenör, var det en upplevelse, men vi fick till det. Därefter gjorde jag i rask takt mängder av konferenser och event. Det var ingen brist på varken budget, intresse, idéer eller engagemang. Vi gjorde möten som aldrig förr. Det var en pionjär-anda som rådde, och Eventbranschen i Sverige började formas.
Företagens bästa kanal mot partners, kunder och medarbetare var att göra kick-off, fest, konferens, workshop. Kalla det vad du vill. Alla möttes och investerade tid och pengar och ingen sa nej till ett bra möte eller fest. Vi träffades och gjorde oerhört mycket business analogt, på plats.
37 år senare, en pandemi på det och allmänt dåligt världsläge, är situationen i branschen helt annorlunda. Det görs inte lika mycket möten enligt flera rapporter. Allt halveras, dras ner och det känns rätt grått. Företagen passar på att skala ner kontor, flytta medarbetare, skära ner. Eventbranschen har samtidigt konsoliderats, de bästa köper upp varandra och kompetensen har höjts rejält. Samtidigt har många medarbetare från branschen börjat arbeta in-house hos sina tidigare kunder. Mötesindustrin har blivit mogen. Men faktum kvarstår. Det är tajt därute. Visst är det dåliga tider totalt sett. Men det har hänt förr.
När mötesindustrin tog fart i Sverige i slutet av 80-talet var det rörigt. När Berlinmuren föll 1991 undrade världen vad som skulle hända. Det hade varit oroligt i flera år i Sovjet. Stökigt i mellanöstern och det var krig på Balkan. Inflation rådde. Räntan på mitt första huslån var 15,25%, och kort efter det skenade räntan på rörliga lån till 500%. Trots det drogs det inte ner på mötesinvesteringarna som det görs nu.
De kunder jag och många av mina kollegor i branschen arbetade med såg saker långsiktigt. Vi visste att det bästa sättet att övertyga sin kund var att träffas och leverera en föreställning där vi fick kunden att känna ett wow. Det hölls interna kick-offer för att motivera medarbetare, höja kompetens och bygga team. Det gjordes på både bra och dåliga sätt, men vi gjorde något. Även i dåliga tider.
Att mötas är det viktigaste som finns. Att träffas ”på riktigt” är fortfarande den bästa formen för oss som människor när det gäller att berätta för varandra. Informera om produkter och tjänster. Diskutera strategier. Samarbeta kring problem. Pandemin visade med all tydlighet att hybrid och digitalt INTE är den enda vägen. Ett komplement som är fantastiskt. Men det är inte live och inget slår en upplevelse i realtid.
Att sitta med under ett möte, när det där magiska uppstår som man inte riktigt kan sätta fingret på. När någon ur det egna bolaget briljerar med en presentation som gör att allt blir glasklart.
När festen skapar en samhörighet som alla längtat efter och ger tro på framtiden. När applåderna inte vill sluta efter ett välrepeterat tal. När det känns i hela kroppen att det är MÖTET som är viktigt och som driver framåt. Det sitter i vårt DNA sedan vi satt runt lägerelden på stenåldern.
Vi som arbetar i Mötesindustrin säljer upplevelser. Du som har behov av upplevelser har inte råd spara dig ur de dåliga tiderna. Det är nu du ska investera. Det är nu du ska vara kreativ och skapa tillfällen som gör att dina kunder, medarbetare eller partners träffas och känner samhörighet, hopp och framtidstro. Det händer inte via ett teams-möte, ett mailutskick eller i en krönika som den här.
Gnistan kan tändas, men känslan du får när något stort händer som påverkar dig i ditt arbete,
kräver att vi är på plats, tillsammans runt ”lägerelden”. Trots AI och alla andra tekniklösningar vi har, är det ögonkontakt, ett handslag, en kram och att vi upplever något som gör skillnad.
Dra inte ner på dina möten och event. Paketera om, prioritera rätt och tänk kreativt. Det gjorde vi på både 80, 90 och 2000-talet. Det går även inför 2024.