Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-04-30 | Inspiration

Funderar ni på att köra digitala dryckesbiljetter på nästa event?

Digitala dryckesbiljetter är lika enkla som effektiva och kan göra stor skillnad när det kommer till att skapa kul och bra event. Och de funkar lika bra på företagsevent i stan som roséminglet under Almedalsveckan!

Funderar ni på att köra digitala dryckesbiljetter på nästa event?BIld av Pexels från Pixabay

Våren är äntligen här och sommaren med många företagsevent, sommarfester och Almedalsveckans alla mingel är inte långt borta. Kanske läge att satsa på digitala dryckesbiljetter? Nyfikna på hur det funkar ringer vi upp Gisela Grerup på Twebcast och ställer några frågor!

Berätta lite kort om dig själv och Twebcast!

– Twebcast har funnits i över 10 år och var en av de första lösningarna lösningarna som digitaliserade publikinteraktioner på events. Jag startade Twebcast tillsammans med Axel Zaar. Vår ambition är att hjälpa våra kunder uppfylla sina eventdrömmar utan att de ska behöva pussla ihop lösningar med hjälp av flera olika verktyg. Plattformen är otroligt flexibel med stöd för det mesta du kan behöva när det kommer till deltagarsidan av ett event.

Hur funkar digitala dryckesbiljetter?

– Egentligen kan man kalla det för biljetter rätt och slätt. Det går lika bra att använda dem till matkuponger, give-aways eller som till exempel en bussbiljett. Eventorganisatören bestämmer till exempel hur många, av vilket slag de ska vara, när de ska aktiveras, hur länge de ska gälla och om det är self service eller inte.

Digitala dryckesbiljetter
Så här kan digitala dryckes-biljetter se ut. Foto: Twebcast

Det som är vanligast är nog en self service setup. Det betyder att när deltagarna kommer fram till baren klickar de på en av sina biljetter i mobilen, väljer om de vill ha öl, vin, drink eller alkoholfritt och aktiverar sin biljett genom att trycka och hålla inne en knapp. Under tiden biljetten är aktiv visas en animation som bartendern kan kontrollera. Efter att biljetten gått ut blir den inaktiv eller tas bort.

Om man inte kör self service så kan barpersonalen istället läsa av en QR-kod och klicka bort biljetten för deltagaren. Detta kan vara bra när det handlar om lite större värden som till exempel give-aways som att hämta ut sin sommarpresent eller företagsjacka. Det går också att koppla massa roliga aktiviteter till drinkbiljetterna. Om du till exempel svarar på vår enkät så bjuder vi på en drink, om du signar upp dig för vårt nyhetsbrev så får du en goodie bag eller att de som är mest aktiva i eventets app under kvällen bjuds på ett glas champagne!

Vilka är fördelarna?

– Fördelarna är att digitala biljetter är väldigt enkla att hantera på alla sätt. Du slipper pappersbiljetter så det är även bra ur ett miljöperspektiv. Digitala biljetter är snygga, de är enkla att använda och så får ni full koll på statistiken och barpersonal och eventorganisatörer kan hela tiden följa hur många biljetter som har gått åt och av vilket slag. Digitala biljetter går dessutom att dela ut vid olika tillfällen utan att du som organisatör måste stå och dela ut dem fysiskt och slutligen behöver du inte ha koll på pappersbiljetter som barpersonalen lagt i olika högar … Det sparar verkligen tid!

Finns det några nackdelar?

– Det går till exempel inte att ge sin biljett till en kompis och be honom eller henne hämta ut drinken. Då får den som går istället använda två av sina egna biljetter. Vissa restauranger och barer är heller ännu inte helt vana vid det här sättet att hantera dryckesbiljetter så det kan krävas lite genomgångar.

När passar det med digitala dryckesbiljetter?

– Det passar verkligen på alla tillställningar där man vill dela ut biljetter av något slag till deltagarna och där deltagarna har med sig en mobiltelefon. Det kan vara alltifrån konferenser, mässor, bröllop, PR-event och bussresor.

Kan jag designa dem så de matchar min företagsprofil?

– Absolut! Det går att branda dem så att de passar in med eventet i övrigt och stämmer överens med er företagsprofil.

Avslutningsvis, har du något case att berätta om?

– Vid en större golfturnering i Kanada kunde spelare och publik hämta ut mat och dricka med sina digitala biljetter beroende på vilken kategori de tillhörde. Det var en hel del öl som noterades på publikbiljetterna medan de som spelade sådan tur var mest höll sig till energidryck! Som organisatör får du mycket bra statistik på åtgången av det som det bjuds på vilket är otroligt bra underlag att ha vid nästa event!

Mer om:
Twebcast är en dynamiskt allt-i-ett evenemangsplattform för olika evenemang. Här kommer du till deras hemsida.

Av: Sophia Loader

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Stockholm och Copenhagen: Nobis Hotels får MICHELIN Key för världsklasshotell

Stockholm och Copenhagen: Nobis Hotels får MICHELIN Key för världsklasshotell

Nobis Hotels fortsätter sätta standarden för hotellupplevelser i världsklass. I 2025 års upplaga av MICHELIN Guide Hotels får Nobis Hotel Stockholm och Nobis Hotel Copenhagen varsin MICHELIN Key, en internationell utmärkelse som belönar exceptionella hotell som skapar minnesvärda gästupplevelser. Nobis Hotel Palma är redan en del av detta exklusiva urval sedan premiärlanseringen 2024.

Röda Huset lyfter svensk barhantverk till världsnivå

Röda Huset lyfter svensk barhantverk till världsnivå

Från Brunkebergstorg till världsscenen. Röda Huset klättrar till plats 35 på The World’s 50 Best Bars och är fortsatt Sveriges högst rankade bar. För grundaren Hampus Thunholm handlar framgången inte bara om utmärkelser, utan om att låta något genuint nordiskt tala till världen.

Modiga assistenter gör sina chefer bättre

Modiga assistenter gör sina chefer bättre

Att arbeta som Executive Assistant innebär inte bara att stödja sin chef – det handlar också om att våga utmana, sätta gränser och bidra till att chefen lyckas. Men hur gör man det på ett modigt och professionellt sätt?

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Annons

Fullservice, korta uppsägningstider och en möjlighet att snabbt skala upp – eller ner. Allt fler företag väljer bort traditionella kontor och ser fördelarna med att flytta in på kontorshotell. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com