Möt Maria Tielman, vd-assistent på Almega i vår karriärföljetong. För Executiveeffect berättar hon om sin arbetsvardag och vad hon gör för att utvecklas i sin yrkesroll.
Var arbetar du?
– Jag jobbar på Almega, Sveriges ledande bransch- och arbetsgivarorganisation för tjänsteföretag.
Hur många år har du varit vd-assistent?
– Jag har jobbat som vd-assistent i fem år.
Hur ser din roll ut idag?
–Jag ser till att vd:n, i alla lägen, har bästa möjliga förutsättningar att leverera ett högkvalitativt arbete.
Vad är det viktigaste i samarbetet mellan en chef och en assistent?
– Att man har förtroende för varandra är väldigt viktigt. Från min vd:s sida är en framgångsfaktor att hon kan lita på mig i alla lägen. För min egen del är det är till exempel viktigt med transparens och tydlighet.
Vilken utbildning har du i grunden?
– Jag har en bachelor of business, med major i human resources och hotel management.
Vad är de roligaste i din jobbvardag?
– Jag har nästan alltid kul på jobbet. Att vara en naturlig del av organisationens ledning är stimulerande och att genom vd:n bidra till organisationens övergripande mål och utveckling. Jag skriver mycket, allt från inbjudningar till styrelseprotokoll, att kommunicera vd:s budskap internt och externt är ju också roligt.
Vad gör du för att inte bli för stillasittande på jobbet?
– Jag gör för lite, måste skaffa gymkort.
Om du som chefsassistent har ambitionen att utvecklas i yrkesrollen och få fler ansvarsområden. Hur gör man då?
–Man levererar över förväntan, man säger ja, man hugger i där det behövs även om det inte står i arbetsbeskrivningen. Och viktigast av allt, man berättar om sina ambitioner för sin vd.
Läs mer: karriärtips som hjälper dig klättra