Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-03-19 | Gästskribent | Expertråd

Distansarbete och Covid-19: Digitala fällor och nya möjligheter

Omställningen från kontorsarbete till distansarbete sker olika lätt beroende på vilken verksamhet man bedriver och hur van man är att arbeta digitalt. Det finns idag många bra digitala verktyg för planering, videokonferenser och kundkontakter men det kan finnas begräsningar för vad just din organisation tillåter av säkerhetsskäl.

Distansarbete och Covid-19: Digitala fällor och nya möjligheterPå bilden: Sofie Marin

Distansarbete och Covid-19: Digitala fällor och nya möjligheter

Intranät – för att komma åt företagets intranät på distans krävs ofta särskilda tillstånd och lösenord för detta. Dessutom kan det vara så att datorn och telefonen behöver vara på plats i organisationen för systemuppdateringar av sekretess-skäl. Försäkra er om att alla som arbetar på företaget är införstådda med vad som gäller och har rätt förutsättningar så att de inte upptäcker hemma att datorn, och företagstelefonen, låser sig och de därmed inte kommer åt att arbeta på distans. Ha en kontaktperson de kan nå om de får tekniska problem, så detta kan åtgärdas snabbt.

Företagshemligheter – att ta hem arbetsmaterial och jobba från dator utanför kontoret innebär också ökad risk för stöld och bedrägeri från tredje part. Utför du företagets arbete på egen dator och telefon så uppdatera lösenord ofta, och skaffa ett skärmskydd så ingen annan än du ser vad du skriver på datorn. Var också noggrann med att backa upp ditt arbete, om något skulle hända som stänger ner ditt konto. Till sist, försäkra dig om att du använder ett tryggt nätverk att surfa från, och inte ett öppet nätverk som andra kan ta sig in på.

Molntjänster – när man är många som arbetar på distans är det bra att kunna samla konversationer, dokument och underlag på ett ställe. Finns ett intranät och mail kan man fortsätta jobba mot det, men annars är tjänster som Basecamp och Slack utmärkta som ett virtuellt kontor, dit man sedan kan länka dokument från Google drive, Dropbox m fl. För videokonferenser används med fördel Teams från Microsoft, Zoom, Skype och Google Hang Out. Behöver man signera kontrakt enkelt finns elektroniska signaturtjänster som DocuSign lättillgängligt. GDPR-anpassa så riktlinjer efterlevs.

Ta hjälp av någon som kan – det finns idag tekniska lösningar för så gott som allt man kan tänkas behöva i ett företag för att underlätta såväl planering som projektledning, möten och events. Är man inte så van vid detta kan det dock kännas övermäktigt med allt som ska göras. Ha tålamod och ta en sak i taget. Undersök om någon i personalen är lite extra kunnig på digitala verktyg, och se om den kan lära ut hur man gör. Alternativt ta en expert som kan hjälpa er med det praktiska. Utgå inte från att alla förstår, utan lägg tid på att lära upp personalen så den blir trygg i tekniken. Annars skapar detta extra stress och minskad produktivitet.

Hitta en rytm – när man arbetar på kontoret finns oftast en normal rytm för veckan, även om aktiviteterna kan variera. Distansarbete däremot är något annat, då det blir extra viktigt att hålla kontakten för att försäkra sig om att alla känner sig informerade och vet vad som är på gång. I lägen av kris kan det vara bra att ha en kort avstämning varje morgon för att se över hur alla mår och hur planerna är för dagen. Detta kan med fördel göras över en distansfika via ett kort videosamtal. Därefter kan dagen avslutas med en kort uppföljning så alla känner sig sedda och inkluderade. En gång i veckan kan man ta ett lite längre avstämningsmöte för att se över veckan som kommer och koordinera de åtgärder som behövs vidtas.

Möten och events – i dagsläget ställs många möten, konferenser och evenemang in men allt fler ser över virtuella lösningar för att kunna genomföra dem som planerat. Anmäl dig till andra organisationers digitala evenemang för att se hur de löser logistik, format, betallösningar, flerpartssamtal mm. Mycket av detta kan man idag hitta via forum som LinkedIn och Eventeffect där det generöst delas med sig av spännande nya plattformar och livestream-möjligheter som kan inspirera och ge idéer. Många leverantörer av IT-tjänster inom eventbranschen kan också ge rekommendationer och tips på hur övergången från live till online blir så smidig som möjligt, t ex Delegia och Brella för att nämna några.

Coronaviruset ställer våra företag och samhällen inför stora utmaningar, men nedgång innebär också nya möjligheter. Det är lätt att fasta på de tekniska detaljerna, men om man istället fokuserar på lösningarna man vill se och involverar personal och kunder i utvecklingen framåt så är man på god väg att ta sig stärkt igenom de kommande månaderna.

Av: Sofie Marin

Sofie Marin är verksam som senior konsult och rådgivare för företag, eventarrangörer och organisationer som med hjälp av digitala strategier och strategisk kommunikation vill nå ut och göra skillnad i linje med FN:s globala mål. Vid sidan av detta driver hon entreprenörsnätverket Stockholm Entrepreneur Social på Epicenter Stockholm, är ledamot i vänföreningen Christer Fuglesang Space Center, styrelseordförande i LunchIn Networks AB och grundare av From Sweden Productions.

Läs mer: Premiär för Assistent-panelen! Tema: Digitalisering och covid-19

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Annons

Fullservice, korta uppsägningstider och en möjlighet att snabbt skala upp – eller ner. Allt fler företag väljer bort traditionella kontor och ser fördelarna med att flytta in på kontorshotell. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Årets upplaga av Executive Assistant Awards är avgjord. Executiveeffect bjuder på bilder från prisceremonin.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com