Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-03-25 | Intervju | Aktuellt

Exklusiv intervju med Annika Telléus – och vinn hennes bok!

Lyssnar vi för lite på varandra i dagens samhälle? Ja. Det menar Annika Telléus som är aktuell med boken “Konsten att lyssna”. I en exklusiv intervju med Executiveeffect berättar hon om hur du blir en bättre lyssnare och ger dig som läsare en chans att vinna ett exemplar av boken.

Exklusiv intervju med Annika Telléus – och vinn hennes bok!

Under sina 16 år på H&M lyssnade Annika Telléus på kunder och medarbetare över hela världen. Nu debuterar hon med boken ”Konsten att lyssna – vägen till större tillit och bättre relationer”, i vilken hon har samlat sina erfarenheter och lärdomar.

Vill du vinna ett exemplar av boken? Spana in tävlingen längst ner på denna sida!

Lyssnar vi för lite på varandra i dagens samhälle, Annika Telléus?

– Ja, vi lyssnar för lite idag och det leder till missförstånd, konflikter och brist på närhet. Vårt samhälle blir alltmer polariserat och algoritmer bekräftar vår egen världsbild som den rätta. Vi blir trötta på alla som skriker ut sina åsikter och vill få oss att ändra oss. Vi stänger av och slutar lyssna. Detta påverkar även våra relationer på jobbet och i familjen. Det är mycket som stör och distraherar. Vi försöker göra många saker samtidigt och vi upplever att vi inte har tid att lyssna på dem som står oss nära. Eller på oss själva.

Vad innebär det egentligen att lyssna?

– Att lyssna handlar om att försöka förstå den andre, om att vara närvarande och att ha fokus på den som pratar utan att bli distraherad av sina egna tankar eller det som händer runt omkring. När vi lyssnar på riktigt är vi öppna för det som sägs, låter den andre tala till punkt och komma fram till sina egna svar. Vi undviker att tolka och förvränga det som sägs. Då blir det du säger detsamma som det du tänker och det sammanfaller också med det jag tar med mig.

Varför ska vi lyssna?

– När vi lyssnar på riktigt så är det som att vi hjälper den vi lyssnar på att få rätsida på sina tankar och klä dem i ord. Att ge andra möjlighet att uttrycka det de bär inom sig lockar fram det bästa hos människor. Förståelsen mellan oss ökar men även förståelsen för oss själva. Kommunikationen blir tydligare, vi bygger tillit och våra relationer blir bättre.

Vad är svårast – att lyssna på andra eller sig själv?

– Det är väldigt individuellt. För vissa är det naturligt att lyssna på andra men svårare att lyssna på sig själva. För andra är det tvärtom. Jag har lagt märke till att många som utvecklar sin förmåga att lyssna på sig själv även blir bättre på att lyssna på andra.

Som ledning/vd-assistent är en bra relation till sin chef avgörande för ett bra samarbete. Vad ser du att man kan ta med sig från din bok i sin vardag för att stärka denna relation ännu mer med hjälp av lyssnande?

– Jag tror att det är svårt att jobba i den rollen utan att vara bra på att lyssna. Men jag tror också att man alltid kan arbeta med att bli en bättre lyssnare. I boken hittar du berättelser med hög igenkänningsfaktor och många praktiska tips på hur du kan hantera olika situationer både i privatlivet och på arbetsplatsen. Du får konkreta verktyg bland annat för hur du kan använda frågor. Både för att stämma av för att undvika missförstånd men också för att hjälpa den andra vidare i sina tankar och resonemang för att kunna hitta sina egna svar. Svar som kanske överraskar.

Här är Annikas bästa tips på hur du kan bli en bättre lyssnare redan imorgon;

  1. Avsätt tid

Det händer att vi säger att vi inte har tid att lyssna – men har vi tid att inte lyssna? Be att få lyssna senare när du kan ge din fulla uppmärksamhet om du har saker du behöver få undan först. Bestäm gemensamt en tid som passar er båda.

  1. Ta bort det som stör

Visa att du är här och nu, att du är intresserad och att du inte har något annat som du behöver göra samtidigt. Stäng av mobilen. Fastna inte i dina egna tankar. Istället för att fokusera på att formulera en smart fråga att ställa så kan du använda ”berätta mer” som fungerar för det mesta.

  1. Se människan framför dig

Låt inte en funktionsvariation, ett ursprung eller dina egna förutfattade meningar stå i vägen när du lyssnar. Var nyfiken och tänk dig att du ställer dig bredvid personen du lyssnar på och ser världen därifrån. Var öppen för det som sägs och din egen förståelse kommer att öka.

  1. Var en lyssnar-VÄN

Att kunna lyssna är en av de viktigaste förmågor en människa kan ha. En lyssnar-VÄN är Välvillig, Äkta och Närvarande. Det är någon som inte dömer utan accepterar det som sägs och personen som säger det.

Exklusiv intervju med Annika Telléus – och vinn hennes bok!TÄVLING!

Vill du vinna ditt eget exemplar av “Konsten att lyssna”?

Vinnarna av boken blev: Marita Johansson från Trollhättan, Birgitta Bernvall Rönn samt Bettina Mattsson från Stockholm.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och nätverkande står i centrum.

Time management för VD-assistenter: Få kontroll på tiden

Time management för VD-assistenter: Få kontroll på tiden

Som VD-assistent är dagarna fyllda av möten, mejl och akuta avbrott. Med smartare tidsvanor kan du minska tidstjuvarna, skapa struktur och frigöra utrymme för det som verkligen räknas.

Då blir emojis ett arbetsmiljöproblem

Då blir emojis ett arbetsmiljöproblem

Har ni en policy kring användandet av emojis i er interna kommunikation? Om inte, så är det klokt att ta fram det. Annars finns risken att emojisarna blir ett arbetsmiljöproblem. Arzu Kazimova Sel, Legal Adviser på Simployer, förklarar hur det ligger till.

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com