Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-01-27 | Krönika

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?Åsa Gustafsson

Naturligtvis är det viktigt att ha det strategiska arbetet på plats i företaget, det dock är ofta i vardagens händelser och aktiviteter som vi riskerar diskriminera våra kollegor.

Vi lovar att det kommer en tid när vi träffas för personalfester och konferenser igen. Då har du chansen att säkerställa att det ställe ni väljer är tillgängligt och välkomnande för alla som bjuds in. Med det menar vi sådant som att alla kan komma in genom samma entré och att alla ska kunna höra vad som sägs som några exempel.

Annars riskerar ni att göra en Boris Johnson, som under Klimatmötet i Glasgow, fick be Israel om ursäkt då en minister som använder rullstol inte kunde delta för att den valda arenan inte var tillgänglig. Värre än att tvingas be om ursäkt var naturligtvis exkluderandet av den inbjudna ministern!

Du kanske inte arrangerar stora FN-möten. Men väl en konferens eller kanske en fest när Corona lugnar ner sig. Och då kommer du att skicka ut inbjudningar. Du vill ju vara säker på att alla känner sig välkomna och därför kommer ihåg att fråga om allergier. Eller hur?

Men hur ska du ställa frågan så att den både blir artig och inte integritetskränkande?

En anställd ute på ett företag som vi arbetat med hade fått en inbjudan och undrade frågande: Men varför vill företaget ha koll på vilka som är mina allergier? ” Det vill jag ju inte dela med mig av”.  Den som utsetts till festfixare hade nämligen i inbjudan skrivit, ” – mejla mig vad du har för allergier”.

Personen kontaktade sin chef och undrade varför företaget och den som sänt ut inbjudan ville veta vilka som var hennes allergier, något som hon ansåg att hon bara ville tala med läkare om.

Chefen insåg det absurda i frågan, och visst gick det med lite fantasi förstå att det ju handlade om maten på festen. Tillsammans beslöt de sig för att försöka göra något lite roligt av detta, då en lärdom förenat med en känsla ofta gör att ett budskap fastnar. Men hur ska vi få kollegan som skrivit inbjudan att förstå? Tillsammans kom de överens att de ville skapa ett underlag för diskussion, de visste att festfixaren var någon som de kunde skämta med.

Så beslutet var att kvinnan skulle svara: Som svar på din fråga om vilka allergier jag har, vill jag meddela att jag är allergisk mot nickel, penicillin och glidmedlet på vissa kondomer.

Återkopplingen lät naturligtvis inte vänta på sig, omedelbart kom ett mejl från festfixaren som frågade, varför skriver du allt detta, jag ville bara veta om det är något som du inte äter?

Vi vill lova att frågan hädanefter handlade om matpreferenser och eventuella matallergier på företaget i fråga. Gör inte saker svårare än vad de är, fråga inte om kollegors diagnoser och sjukdomar, eller varför de inte äter olika saker. I detta fall hade det varit så enkelt att bara fråga, är det något du inte äter? Det kan finnas både kulturella, religiösa, livåskådningsskäl eller sjukdom som ligger bakom vad personer äter eller inte äter, det enda som är viktigt är ju om det är något som personen på festen inte vill bli serverad.

Oömma kläder-vi ska ha så kul!

”Ta med oömma kläder, aktiviteterna är en överraskning”. En medarbetare är långt ifrån ensam om att känna oro inför en sådan inbjudan. Vad det kan vara som kräver oömma kläder och varför det måste vara en överraskning?

Det finns också många som känner stort obehag när det bjuds in till aktiviteter i SPA eller relaxavdelningar som medarbetare förutsätts vara med på under konferenser.

Det är inte heller ovanligt att oroas över fysiska prestationer. Givetvis har den som planerat en positiv intention och önskar något bra för alla. Det är fint att företag vill skapa engagemang och sammanhållning. Men så finns det också dem som inte känner sig bekväma att visa sig i badkläder eller vara med i fysiska aktiviteter med kollegorna. Det kan bero på operationer, kultur, övervikt, vanlig blygsel eller olust.

Många vill inte heller mixa det privata jaget med det professionella. ”Kan alla vara med? ” är en viktig fråga att ställa sig då ju teambuilding ska vara just teambuilding, inte medverka till att bygga utanförskap.

Visst är överraskningar okej i vissa fall. Som till exempel att överraska om vem kvällens gäst på scenen ska bli. Men att överraska med aktiviteter kan leda till oro alldeles i onödan. De flesta gillar tydlighet om vad som ska hända och vad som förväntas av dem.

När vi ger råd till ett företag om events brukar vi tipsa om att erbjuda två teambuildningsaktiviteter.  En aktivitet som du tror att många i företaget gillar. Till exempel frågesport, grafittimålning eller matlagning. Den andra aktivitet kan vara en fysisk aktivitet för de som tycker det är roligt. Är du osäker på om de planerade aktiviteterna kan skapa onödig oro och rädsla för att synas eller prestera fysiskt? Fråga innan du bokar om aktiviteten låter rolig eller om ni ska leta efter något annat.

Av: Tove Möller och Åsa Gustafsson

Dela gärna med dig egna erfarenheter. Vi uppskattar alla mejl och kommentarer vi får!

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?
Tove Möller

Tove Möller är flerfaldigt prisbelönt senior expert inom Diversity Eqiuty & Inclusion med erfarenhet sedan drygt 20 år. Tove driver The Accessible Society med sin bolagspartner som är expert på hållbara evenemang och möten. Företaget arbetar med alla slags bolag, som föreläsare, konsulter eller som gig-are. Kontakt: [email protected] Läs mer på www.access-society.se

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?
Åsa Gustafsson

Åsa Gustafsson, expert på mångfald och inkludering, drivs av win-win i att företag blir hållbarare samtidigt som att alla anställda mår och trivs bättre. Åsa jobbar mycket med finans, tech och ideella organisationer i sitt företag Futurista. Kontakt: [email protected] Läs mer på www.futurista.se

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Annons

Fullservice, korta uppsägningstider och en möjlighet att snabbt skala upp – eller ner. Allt fler företag väljer bort traditionella kontor och ser fördelarna med att flytta in på kontorshotell. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

När vi träffade Daniel Lindström för första gången hade han jobbat som Executive Assistant i knappt två år. Idag hanterar han komplexa anbud och håller koll på deadlines med kirurgisk precision. Han fungerar också som AI-ambassadör i Irisgruppens organisation, med fokus på att omsätta tekniken i praktiken. Här berättar Daniel om sin resa, hur musikbakgrunden har påverkat hans arbetssätt – ...
Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Hur ser vardagen ut för Sveriges Executive Assistants, VD-assistenter och ledningsassistenter idag? Nu lanserar vi på Executiveeffect EA Barometern 2025 – en unik undersökning som samlar in erfarenheter, utmaningar och möjligheter från yrkesrollen.
Seglingsentusiasten som curlar med omsorg

Seglingsentusiasten som curlar med omsorg

Åsa Baihofer är executive assistant på Ericsson och hon beskriver vad hon gör som ”management by pampering”. I sin roll jobbar hon med att planera, strukturera och förutspå hinder. Men hon ser också sitt bidrag som en viktig del av företaget – där hon dagligen får se resultat av sina insatser.
EA Mingel #9 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

EA Mingel #10 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

Den 23 september bjuder Executiveeffect och Season Hotel in till en härlig kväll, exklusivt för dig som är EA eller ledningsassistent. Du är varmt välkommen till After Work med nätverkande, föreläsning och trevliga aktiteter. Fullbokat!
Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Med Insatt Interim tar juristbyrån Insatt nästa steg i sin tillväxtresa. Bolaget ska erbjuda senior juridisk kompetens på interimsnivå och möta företagens behov av affärsnära och flexibla lösningar – samtidigt som det utmanar gamla branschmönster.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com