Johan Dahl, föreläsare, författare och förbättrare, har tillsammans med sin Eva en personlig kickoff varje år och här delar han med sig av sina bästa tips.
Vanliga misstag
Johan föreläser ofta på kickoffer och har noterat att det finns några vanliga misstag som gör att effekten inte blir så bra som den skulle kunna bli. Det kanske vanligaste misstaget är att organisationen tidigare varit dålig på uppföljning och utvärdering, vilket skapat en allmänt låg förväntan och en känsla av att ”det spelar ju ingen roll vilka fina ord som sägs på kickoffen – det blir ju i alla fall aldrig som de säger”. Den association som finns hos medarbetarna till kickoffen är helt enkelt inte tillräckligt positiv och det är lätt att det blir ett ”vi och dem”-tänkande där delaktighet blir en bristvara.
– Skapa en positiv kultur och positiva förväntningar kring eventet så kommer effekten att bli mycket bättre, säger Johan.
Designa syftet och innehållet – bakgrund och nuläge
Reflektion är en annan bristvara, menar Johan. I bolag och andra verksamheter sammanfattar vi det gångna året i en verksamhetsberättelse och vi gör ett bokslut som summerar vad vi gjort och vilka resultat det lett till. I privatlivet är detta sällsynt.
En bra kickoffinnehåller en summering och reflektion över det som varit och en tydlig bild över det aktuella nuläget.
Designa syftet och innehållet – framåt
”Jag intresserar mig för framtiden för det är där jag ska tillbringa resten av mitt liv” sa Charles F Kettering, mannen som fick 186 olika patent och som på flera sätt reformerade hela bilindustrin.
– Det som har varit är ju historia och det bästa vi kan göra är att lära oss av våra motgångar och framgångar – som vi dessutom kan passa på att fira lite extra, det är roligare att ha kul, fortsätter Johan.
Enligt samma resonemang ska din kickoff ha fokus på framtiden;
- vart du/ni är på väg (vision och mål, varför det är viktigt),
- hur du/ni ska ta er dit (värderingar och strategier, delmål) och
- hur du/ni ska arbeta med uppföljningen.
Fem konkreta tips till din personliga kickoff (som fungerat väldigt bra för Johan och Eva):
- Var tydlig med syftet
Det här rådet gäller naturligtvis alla slags möten och du som upplevt både bra och dåliga möten vet vilken skillnad det kan vara mellan ett möte med ett tydligt syfte eller mål och ett möte som saknar dessa ingredienser. Som natt och dag. Gå därför igenom vad kickoffen ska ge dig/er och dokumentera detta.
- Designa upplägget för en positiv känsla
Se till att kickoffen blir en positiv upplevelse utöver det vanliga – det förstärker effekten. Byt miljö, ät gott, var i naturen, skapa utrymme för reflektion och sätt lite extra guldkant på arrangemanget så det blir något att minnas med positiva förtecken.
- Tänk framåt och tänk stort
Om allt vore möjligt – hur skulle framtiden då se ut för dig/er? Och varför är det viktigt? Att sätta mål var för sig och gemensamt är en konst i sig så ta gärna hjälp i förväg av böcker, föreläsningar, coacher eller vad som känns bäst. Våga sedan tänka stort och tänka framtid. Skriv ner allt du/ni kommer fram till.
- Summera och reflektera
Avrunda kickoffen med en summering där du/ni går igenom vad som var bäst, vad du/ni tar med er, handlingsplaner, vilka steg ska tas, vilka vanor och rutiner är hjälpsamma, vad kan göras ännu bättre nästa år etc.
- Följ upp regelbundet
Hur skulle det vara att vid varje månadsskifte ta en stund och gå igenom vad som hänt efter kickoffen? Vilka är målen? Vad har blivit bättre? Vad har du/ni lärt er? Vad behöver justeras? Fira framgångar och justera eventuella avvikelser.
Lycka till!
Om Johan Dahl
Föreläsare, författare och förbättrare inom ledarskap, försäljning, professionell och personlig utveckling. Johan coachar, leder förändringsprocesser och driver ledarutvecklingsprogram när han inte står på scen. Bland hans meriter finns:
- Platinum Speaker – en av ytterst få talare som fått utmärkelsen
- Författare till tre böcker: 12 talares tankar om kommunikation (nominerad till Årets HR-bok), Sälj med hjärtat samt 21 tips för ett rikare liv
- Årets Mentor 2 gånger (Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum)
- Årets Rådgivare (Ung Företagsamhet)
- Sveriges populäraste föreläsare 2019 – Eventeffects Topp 100-lista
Kontakta Johan: www.jdu.se, [email protected]