Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content
2020-10-15 | Annons | Scandinavian XPO

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event

För att kunna hålla avstånd i praktiken krävs stora och flexibla ytor. För att få kunder att våga boka kommande konferenser och event krävs dessutom flexibilitet när det kommer till kundens unika behov, möjligheten att ställa om till digitala lösningar samt avbokningsvillkor. Allt detta erbjuder den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO vid Arlandastad. 

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event
Bild: Scandinavian XPO

I våras vände coronaviruset upp och ner på hela världen, i synnerhet event- och mötesbranschen. Trots skakiga tider kommer Scandinavian XPO, Nordens närmaste mötesplats, att slå upp sina portar vid årsskiftet som planerat. Säkerhet, omtanke och hälsa är värdeord som då är i fokus för såväl Scandinavian XPO som dess samarbetspartners.

– För att kunna dra igång på ett säkert sätt – för såväl kunder, besökare, samarbetspartners och medarbetare – har vi tagit fram planen Safe Event, säger Staffan Littmarck, vd på Scandinavian XPO, och fortsätter;

– Vi har framför allt tittat på hur vi kan utnyttja vår storlek och våra flexibla ytor för att kunna erbjuda coronasäkrade möten och event. Vi har till exempel möjlighet att avgränsa rum i anläggningen för att kunna hålla isär olika grupper och erbjuda olika entréer för in- och utpassering. Vi har också många sätt att ta sig hit på och flera ställen där man kan parkera. Dessutom har vi haft möjlighet att under byggskedet addera på sådant, till exempel tekniska lösningar, som vi ser kommer behövas för att kunna erbjuda våra kunder en säker mötesarena.

Safe Event innehåller också en mängd åtgärder kopplat till städning, servering av mat samt möjlighet för kunden att lägga till ett antal tjänster för extra trygghet och säkerhet.

– Vi kommer att utbilda all vår personal och våra samarbetspartners. Förstärkt våra redan högt ställda krav på hygien och hälsa samt vidtagit alla de åtgärder som krävs för att kunna erbjuda våra kunder ett “safe event”, säger Staffan Littmarck.

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event
På bild: Staffan Littmarck, vd Scandinavian XPO

Säker pandemisittning för 500 personer

För slutna evanemang finns det idag inga restriktioner vad gäller antalet deltagare. Men Anna Bauer, Business Director på Scandinavian XPO, menar att för att få kunder och deltagare att våga boka och delta krävs det att man som anläggning kan möta deras oro – med säkra lösningar och en flexibel attityd.

– Vi ser att många bokar om och en del bokar av. Vi är på kundens sida och arbetar agilt för att kunna möjliggöra coronasäkrade möten och event samt konferenser där alla kan känna sig trygga, säger hon.

Hon har tillsammans med kollegorna på Scandinavian XPO räknat på hur många kvm per person det krävs för att kunna hålla avstånd enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket innebär att det behövs en lokal på ca 4000 kvm för att rymma 500 personer.

– Vi är en av få anläggningar i Stockholmsområdet som faktiskt kan erbjuda en “pandemisittning” med 500 personer som efterföljer dessa krav. Hos oss behöver man alltså inte sitta nära varandra även om man är på samma plats, säger hon och fortsätter;

– En annan fördel är Scandinavian XPO:s läge ett stenkast från Arlanda flygplats. Som inresande konferensgäst hos oss slipper man att åka in till stan, vilket gör det möjligt att delta i ett slutet evenemang och sedan direkt åka hem, allt för att underlätta och möjliggöra för coronasäkrade möten och event.

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event
På bild: Anna Bauer, Business Director på Scandinavian XPO

Nya tider kräver nya lösningar – digital studio och hybridmöten

Så hur kommer då 2021 att bli? Både Anna Bauer och Staffan Littmarck är eniga om att de digitala mötena är här för att stanna. Därför kommer det på Scandinavian XPO att finnas en en studio med den senaste tekniken som möjliggör digitala möten alternativt hybridmöten, med möjlighet att ha upp till 100 sittande gäster på plats i studion.

– Jag tror att evenemangen framöver kommer att sträcka sig över längre tid för att låta deltagarna vara med vid olika tillfällen och att det är i den änden vi får börja, i en mindre skala. För att behovet av att träffas fysiskt finns går inte att bortse från – även om jag tror att det digitala alternativet alltid kommer erbjudas framåt, säger Anna Bauer.

Staffan Littmarck tror också att även om mycket håller på att förändras kring våra beteenden till följd av pandemin, så är vi människor i grunden sociala och kommer vilja mötas tillsammans på konferenser och event som kan genomföras på ett säkert och hållbart sätt.

– Trots det hemska som coronaviruset ställt till med är det fantastiskt att se hur alla ställer upp för varandra – inte minst i vår bransch där man visar förståelse för den andra parten och försöker lösa saker tillsammans – det gäller självklart även oss på Scandinavian XPO, avslutar Staffan Littmarck.

Kort om Safe Event

Scandinavian XPO har inför öppningen tagit fram nya hälso- och säkerhetsrutiner med tanke på de utmaningar som pandemin innebär för oss alla. Vi följer Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer löpande, jobbar  med utgångspunkt i Visitas ”Safe Visit” och har tagit fram en handlingsplan och instruktioner, Safe Event, för att säkerställa säkra event och möten i vår arena.

Besök Scandinavian XPOs hemsida här

Läs även: Anna Bauer, Business Director, om sina tankar kring nuläge och framtid på Scandinavian XPO

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Valley Bank söker Sales Assistant (Healthcare) – New York
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Kontorschef till CSN:s Inbetalningsavdelning – Göteborg
  • Jobb: Atea Gävle söker leveranskoordinator med kontorsansvar
  • Kontorschef bank – Länsförsäkringar Region Söder
  • CSN söker kontorschef – Inbetalningsavdelningen Göteborg
  • Sales Assistant-jobb hos SBH Fashion, New York | Modebranschen
  • Sales Assistant-jobb New York – Mega Mega Projects | Smycken
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Studerande Legal Assistant (deltid) – Svea Solar, Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg
  • Studerande Legal Assistant deltid – Svea Solar Stockholm
  • Epiroc söker Business Area Executive Assistant – Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant – Nacka, Stockholm | Jobb
  • EIB rekryterar Assistant/Office Manager i Budapest – Sök nu
  • EA/VD-assistent & Social Media Manager – finans, Stockholm
  • Boardtalk söker VD-assistent & Social Media Manager – Stockholm

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Som Executive Assistant har du en central roll i att se till att möten är välorganiserade och produktiva. Det är lätt att möten slösar bort tid och tappar fokus, men genom att tillämpa några enkla principer kan du hjälpa till att skapa möten som gör skillnad. Här är några konkreta tips för att förbättra möten och undvika vanliga fallgropar.
Välkommen till Mötesbaren på Teaterbaren mitt i Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på Kulturhuset mitt i Stockholm

Vad händer när Stockholms mest kreativa mötesplats möter ett nytt gastronomiskt koncept? Den 4 november får du som ledningsassistent en chans att upptäcka, smaka och nätverka med branschens profiler.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Lista: Tio aktörer som erbjuder styrelseutbildning

Lista: 12 aktörer som erbjuder styrelseutbildning

Som Executive Assistant kretsar ens arbete till stor del kring såväl företagets ledningsgrupp som styrelse. Genom att gå en utbildning i styrelsearbete får du inte bara bättre koll på hur allt fungerar - ditt jobb kommer också bli både lättare och roligare.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com