Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2024-12-11 | Expertråd

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagsevent

Du går förmodligen på olika företagsevent lika mycket för att lära dig något nytt som för att träffa personer som är bra för din business. Men ofta fastnar vi med "fel" personer. Sophia Loader bjuder här på sina bästa tips.

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagseventSophia Loader

Att mingla på företagsevent är en viktig del av att bygga professionella relationer, skaffa nya kunder, kanske kratta för din framtida karriär och rent allmänt skapa dig ett nätverk inom din bransch. Att mingla kan dock vara en utmaning för många, särskilt om man är blyg, introvert eller har en tendens att fastna med ”fel” personer. Men med rätt förberedelse och strategi blir det en givande och rolig upplevelse!

Så förbereder du dig

Innan du anmäler dig så fundera på vad du vill få ut av företagseventet oavsett om det är ett mindre frukostseminarium eller ett större event. Ämnet måste förstås vara intressant för dig men det kan också vara talare på plats som du vill få några ord med i pausen eller så är det personerna på deltagarlistan som är viktigast. Många event har appar där du kan se vilka som kommer eller att du på annat sätt kan få tillgång till deltagarlistan i förväg. Bestäm vilka tre till fem personer du vill prata med och som är viktiga för dina framtida affärer. Finns en event-app kan det ibland vara rätt att i förväg skicka en förfrågan i appens chat och föreslå för personen att ni fångar upp varandra under eventet. Men ibland kan det vara bättre att ”spontant” råka hamna jämte varandra på själva eventet istället. Viktigt är att också träna på din *hisspitch inför eventet och fundera på vilka frågor du vill ha svar på.

Olika eventformat ger olika förutsättningar

För att hitta de du bestämt dig för att prata med se till att själv vara på plats i god tid och sen hålla dig nära entrén där anländande gäster ofta bockas av på en lista och där du har lätt att se vilka som kommer. Våga fråga arrangören om personen du vill prata med har kommit. Kanske kan du till och med få hjälp att få personen utpekad eller bli introducerad!

Bästa eventformatet för att mingla effektivt är mingel vid ståbord där du själv går iväg och hämtar din mat och dryck. Då kan du börja med att prata med några för att sedan på ett naturligt och enkelt sätt ursäkta dig med att du ska hämta mer. På vägen letar du upp nästa person du bestämt dig för att prata med. När du känner att det är läge för nästa person ursäktar du dig igen.

Är det en sittande middag är det svårare att mingla effektivt. Förhoppningsvis är du placerad jämte personer som är intressanta för dig och sen får du helt enkelt använda tiden efter middagen så effektivt som möjligt och leta upp de personer du bestämt dig för att fånga upp. Var inte rädd för att bryta upp från dem du pratat med ett längre tag genom att säga: ”Ursäkta mig, men jag har en person jag lovat att fånga upp här i dag/kväll så jag behöver lämna er en stund nu.” Sen minglar du iväg!

Sätt igång konversationen med öppna frågor

När du går på företagsevent är det förstås viktigt att ha en positiv inställning och vara öppen för att träffa nya människor och lära dig nya saker. Om det känns onaturligt för dig så finns tyvärr inga genvägar. Det är som att hålla tal – det är bara att träna på det så ofta som möjligt! Det blir lättare!

Se till att ha några inledande meningar som till exempel ”Vad fick dig att komma hit idag?” eller ”Vad är det som intresserar dig mest i branschen just nu?” så att du är redo att starta konversationer. Öppna frågor leder till en mer meningsfull och intressant konversation än om du bara ställer stängda frågor som kräver ett enkelt ja eller nej-svar.

Fokusera på att lyssna

När du träffar nya människor på företagsevent är det viktigt att fokusera på att lyssna på vad de har att säga. Var intresserad av deras erfarenheter och perspektiv, och visa att du tar till dig av deras åsikter. På det sättet bygger du upp en bättre relation med dem.

Inte prata jobb hela tiden

Det är lätt att fastna i att prata om jobbet hela tiden så försök att också prata om andra ämnen som till exempel dina hobbyer, favoritresmål eller vad du gör på fritiden för att skapa en mer personlig och avslappnad relation med personen du pratar med. Du bör dock undvika att prata politik, privatekonomi eller för mycket om dig själv.

Nu är det bara att anmäla dig till massa olika event, förbereda dig, gå dit, slappna av och se till att du har kul under tiden du proffsminglar!

*Hisspitch = En snabb förklaring på vad du gör eller kan hjälpa till med på ett säljande och intressant sätt. Syftet är att väcka intresse nog för att få fortsätta vid ett senare tillfälle, vilket du självklart kommer att lyckas med!

Av: Sophia Loader

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Boka Magnus Helgesson – Föreläsaren som lyfter team, ledarskap och affärer

Boka Magnus Helgesson – Föreläsaren som lyfter team, ledarskap och affärer

Annons

Vill du ge ditt team en föreläsning som verkligen gör skillnad? Magnus Helgesson har inspirerat tusentals med sina insikter om ledarskap, team och attityd – och nu kan du boka honom till 20 % rabatt via Mindley.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com