Den klistriga kom ihåg-lappen
Många tror att innovation handlar om att uppfinna hjulet. Initialt handlar innovation om att lösa ett problem. Nästa steg handlar om hur du upplever problemet och till sist behövs lite fantasi att få saker att hända, kryddat med lite intelligens och erfarenhet. Jonas berättar om forskaren Spencer Silver som på 1970-talet hade i uppgift att ta fram ett superlim för att kunna sätta samman flygplansdelar. Limmet blev för svagt och efter fyra år upptäckte kollegan Art Fry att han behövde något som höll hans bokmärke på plats och kom då att tänka på Silvers lim. Han strök då lite av limmet på sitt bokmärke och resultatet blev perfekt och Post-it lappen var född. Resten är historia av vad som blev en fantastisk innovation.
Skillnaden mellan innovation och kreativitet
Innovation är att skapa en lösning på ett problem medan kreativitet är själva skapandet t.ex. att måla, sjunga, bygga eller andra skapandeprocesser. När någon är kreativ så skapar de något nytt men behöver inte vara baserat på ett problem. ”Jag tror inte att DaVinci målade Mona-Lisa för att han hade ett problem”, säger Jonas. Innovation kan vara att göra något av något som redan finns men på ett annat sätt.
Det kan det vara skillnad på att medvetet vara innovativ eller att man börjar med att man är kreativ i en situation som går på autopilot och där utkomsten av kreativiteten blir en bra innovation som en kund vill ha.
Därför är det viktigt för framtidens företag att de skapar en innovativ säljkultur
Allt går exponentiellt väldigt fort idag vilket gör att marknaden kräver att du hänger med i denna innovationstakt. Vi behöver skapa nya möjligheter att göra saker på nya sätt. De företag som inte ökar och får in innovation i sitt DNA kommer att hamna på efterkälken och det blir dessutom svårare att attrahera medarbetare. ”Människor gillar att vara innovativa och kreativa och vill få utlopp för det och kommer därmed att söka sig till de företag som har en innovativ kultur”, fortsätter Jonas.
Idag är det viktigt att som säljare vara både innovativ och kreativ, mer åt affärsutvecklings-hållet, för att kunna hitta innovativa lösningar för kunden. Vi behöver plocka fram affärsmannen/kvinnan i oss som faktiskt kan lösa kundens problem och kombinera våra produkt/tjänst med en annan produkt/tjänst som kunden inte har tänkt på och som kan lösa deras problem. Kunden förväntar sig den hjälpen idag, att de får sina problem lösta. ”Det kräver mer av säljkåren idag att de verkligen sätter sin in i kundens affär och utmaningar för att kunna hjälpa dem att skapa bättre resultat än innan. Från kundens perspektiv behöver säljaren vara mer entreprenör för att hjälpa kunden att växa i sin egen affär med hjälp av säljaren för att hitta nya produkter och tjänster”.
Hur skapar man en innovativ säljkultur?
Jag tror att det handlar om attityd. Att vara innovativ i sitt dagliga arbete är ungefär som att vara en intraprenör. Den kraften tar man tyvärr inte alltid tillvara på idag. Det finns massor att göra för att skapa en innovativ kultur för att ta tillvara på innovatörerna. Det handlar mycket om mindset hos var och en och som bottnar i att vara otroligt nyfiken. Jag ser att många säljare inte är tillräckligt nyfikna på sina kunder och deras problem, och missar då att det är ju där lösningen sitter i försäljningen. Kanske det är lättare att som konsult kunna ha ett innovativt mindset där du kan se på affären från ett annat håll som löser kundens problem. Och som säljare behöver du hitta din speciella innovationsnisch, du kanske är bäst på att förenkla saker och någon annan kanske är bättre på att se nya samband som resulterar i effektivare processer. Det utgår ifrån det DU är bäst på och därifrån hitta din speciella nisch.
Att skapa en innovativ säljkultur startar alltid i ledningsgruppen, alla behöver med på tåget. Därefter handlar det om ledarskap och strukturprocesser som uppmuntrar till innovation och intraprenörskap och inte minst är det viktigt att rekrytera personer med rätt profil för att lyckas. En av mina kunder jag var hos härom veckan har problemet med att personalen följer ”protokollet” för mycket viket gör att de missar många säljtillfällen och då tappar man möjligheten för en innovativ miljö. Det bygger på att lyssna på kunden och att lära känna sin kund. Innovationen uppstår i situationen; du säger A och någon säger B och sedan har vi ett helt alfabet – det är innovation.
Jonas ger oss här några tips för att bygga en stark innovationskultur inom sälj.
För organisationen:
Att skapa en kultur som ser att det inte finns några misslyckanden – det finns bara feedback”. En kultur som andas ”vi testar och provar” samt att det är av misstagen vi lär oss och att lärandet är konstant.
Rekrytera rätt personer med rätt attityd och som tycker att innovation och kreativitet är roligt och sporras av det.
Kanske ni behöver byta kontor och städa ut för att skapa ny kultur? Kulturen sitter i väggarna.
Starta med ledningsgruppen.
För säljaren:
Träna på ditt mindset, var nyfiken våga vara innovativ med kunden
Behärska flera saker samtidigt. Att vara innovativ kräver nyfikenhet och ett holistiskt tänkande.
Hitta en digital kurs i innovation och idégenerering om du är nyfiken.
Om Jonas Brögger:
Jonas koncept Newthon får i gång företagets innovationsprocess från start till mål – allt på en enda dag. Processen hjälper er att se det ni redan har och behöver hjälp med att komma igång och bara göra det! Vill du komma i kontakt med Jonas så hittar du honom här: www.mccloudmiller.com
Av: Michelle Dandenell