Hej Maria Cirillo, ordförande för IMA i Sverige! Varför har ni inlett samarbetet med oss?
– Vår Training Officer Sofie Koark har haft kontakt med er under en tid och tipsat oss om artiklar. Vi är flera i styrelsen som regelbundet gått in och läst på er sajt, vilken innehåller ofantligt mycket som är intressant för vår yrkesgrupp. Rena tips och undersökningar, men utöver det så lyfter ni, på ett hedervärt sätt, upp Executive Assistants från olika företag – assistenter som är förebilder för andra. Det är inspirerande att läsa! Det framgår tydligt att ni har intresse av yrkesrollen och att lyfta den till nya nivåer, något som också är aktuellt för oss.
Vilka förväntningar har ni på samarbetet?
– Ett ömsesidigt givande och tagande, kan man säga. Ni har ögonen öppna, spanar in nyheter och skriver om det som är intressant för våra medlemmar att läsa. Artiklar som underlättar deras vardag eller ger dem inspiration att prova nya vägar. Vi får en möjlighet att förse er med våra tankar och ge tips på vad vi anser är av vikt att ta upp. Vi hoppas att det ger oss möjlighet att synliggöra vårt nätverk bland assistenter. Vi ser mycket fram emot detta samarbete!
Många kan känna sig ensam i rollen som EA, hur kan IMA då stötta?
– Ja, det kan vara en ensam roll på många sätt. Dels är det många som är den enda assistenten på företaget och dels hanterar många assistenter sekretessbelagt material vilket gör det svårt att alltid vara helt öppen i relation med arbetskamrater. Nätverk är alltid värdefullt, men vid denna typ av arbete kan det vara än mer värdefullt då man får en plattform att möta kollegor som befinner sig, på många sätt, i samma situation. Att vara medlem i IMA är som att köpa sig ett Kinderägg – man får tre önskningar i ett. Då IMA Sverige är indelat i fyra regioner, South, West, East och North får man som medlem den lilla gruppen i regionen – där känner man många, man träffas på event, pratar och umgås, flera kanske man umgås med även utanför IMA. Man ingår också i den stora landsgruppen där man snabbt kan få svar på en fråga eller en fundering via mejl eller vår Facebookgrupp.
– Utöver det har man det stora internationella nätverket som man blir en del av. Man får lära känna andra assistenter runt om i världen. Har man t.ex.en resa på gång till sin VD eller ledningsgrupp till något land, då kanske man önskar få reda på vilket hotell som är bäst, vilka restauranger, man ska välja eller om det finns bra transportmedel, frågorna kan vara många. Då kan man gå in i medlemsregistret och ta fram alla assistenter som är medlemmar i IMA just i det landet och så mejlar men en fråga. Man får svar, jag lovar! Alla är så villiga att hjälpa till. Dessutom får man kunskap om olika kulturer, olika arbetssätt och får tillfälle att öva sin engelska – bara en sådan sak är ju bra. Man går verkligen från ensamarbete till att bli en del av ett fantastiskt världsomspännande nätverk.
Vad kan man förvänta sig som medlem i IMA?
– IMA är ett professionellt nätverk som erbjuder både professionell och personlig utveckling för assistenter på ledningsnivå. Samt utveckling av yrket. Under tio månader om året genomförs event i våra fyra regioner, event som består av föreläsningar, studiebesök eller workshops som har direkt koppling till vårt yrke. Varje år arrangeras en nationell konferens i samband med årsmötet. Det finns även möjlighet att digitalt medverka till sin egen utveckling genom olika webbaserade seminarium och digitalt bibliotek som innehåller mängder av material. Dessutom är flera medlemmar energiska och lägger ut relevanta artiklar och inlägg på olika sociala media.
Det pågår en digitaliseringen i stort sett i alla branscher, hur påverkar det ledningsassistentrollen och era medlemmar?
– Det är mycket viktigt för oss att arbeta med denna transformering. Vårt mål är att våra medlemmar ska vara rustade för den omdaning som vi alla är en del av nu. Digitaliseringen innebär att många av de uppgifter vi tidigare har arbetat med kommer att bli färre eller kanske försvinna helt, men då dyker andra uppgifter upp. Det är då vi assistenter behöver tänka nytt och våga trampa nya vägar som är till gagn för både oss och våra chefer. Utbildning och vidareutveckling är en viktig del och genom vårt nätverk kan man få mycket av den varan. Det har nog aldrig varit mer spännande och roligt att vara chefsassistent, än vad det är just nu om man omfamnar det nya. Där kan man få ett rejält stöd av ett nätverk, som IMA.
Vilket är det främsta skälet, enligt dig, till varför man ska bli medlem i IMA?
– Man ska välja IMA för att det är ett professionellt och internationellt nätverk. Det viktiga är att IMA har ambitionen att vara i framkant och förse medlemmarna med det senaste som berör vårt yrke. Vi finns med i olika forum, på olika nivåer och framför alltid vikten av rollen, assistent.
Hur kommer det sig att du du själv blev medlem?
– Jag deltog på två seminarium som IMA arrangerade i Stockholm och jag tyckte de var så väl genomförda, de levde upp till just det jag önskade – seminarium som tog min yrkesroll seriöst. Jag skaffade mig mer information och insåg att IMA var nätverket för mig. Det professionella och internationella, tilltalade mig. Jag upptäcker än idag, efter sex år som medlem, nya positiva saker med medlemskapet. I hjärta och hjärna mitt nätverk.
Läs mer om IMA på deras hemsida.