Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-02-04 | Expertråd

Hon vill förenkla storbolagens eventadministration

Många storföretag har svårt att anlita och betala underleverantörer vid event. Det beror på komplexa rutiner för inköp och betalningar. Kerstin Öhman och hennes bolag BSC har lösningen – Event Payment Service.

Hon vill förenkla storbolagens eventadministrationKerstin-Öhman

Kerstin Öhman gled in i eventbranschen på ett bananskal. Hon åt middag på en restaurang i Gamla stan där bland annat Mikael Lindqvist, som 1987 startade BSC var med på. Kvällen slutade med att Kerstin föreslog ett minst sagt annorlunda kontrakt:

– Jag skojade och skrev under ett köpekontrakt på en servett med en läppenna som jag skickade över bordet till Mikael Lindqvist.

Detta ledde till att hon, tillsammans med sin dåvarande man köpte bolaget och lämnade IT-branschen för att kliva in som VD på BSC.

Det är nu 19 år sedan, ”19 roliga år” som hon själv uttrycker det. Idag äger Kerstin 100 procent av BSC.

Bolaget omsätter idag omkring 53 miljoner kronor (2022), har 15 anställda och konsulter. Eventbolaget BSC Business Service Club erbjuder skräddarsydda event, konferenser och utlandskickoffer.

– Våra ledord är toppservice och långa samarbeten. BSC arbetar nära kunderna under hela året och löser deras behov av event, möten och representation. Vi hjälper till med stort som smått, berättar Kerstin.

För några år sedan identifierades ett problem – BSC hade ett par kunder som behövde hjälp med att betala underleverantörer och influencers som de inte hade avtal med i ett projekt. BSC hjälpte dem att lösa problemet. När en annan kund hade bekymmer med att hålla koll på inköpsordrar/POn som kunde löpa på långa tidsperioder så skapade BSC lösningar för att få ordning på dessa och kunna dela informationen säkert med sina kunder.

– När vi hjälpte till i dessa enstaka fall spred det sig internt hos företagen och koncernerna, och vips så var det många som började höra av sig med liknande utmaningar.

Detta var startskottet till Event Payment Service.

– Vi förstod att problematiken inte var relaterad till ett eller några företag utan många! Främst marknads-, event- och säljavdelningar har liknande svårighet i stora internationella koncerner med komplexa inköps- och leverantörsrutiner, berättar Kerstin.

Många stora företag och koncerner har svårt att anlita underleverantörer som de inte har skrivna avtal med, detta beror på komplexa rutiner för inköp och betalningar.

– Konsekvensen blir att företagets flexibilitet minskar eftersom den kanske mest lämpade underleverantören inte kan användas då de inte har rätt kontrakt. Det drabbar kreativiteten, företag hämmas att kunna ligga i framkant och att arbeta med partners som är nya eller som trendar, berättar Kerstin.

En del organisationer har marknadsbudgetar som måste ansökas om i förväg och behöver nyttjas inom en specifik tidsperiod, något som gör det utmanande för dem att hinna få in bra förslag och offerter inom tidsperioden. Även fakturering måste ske inom rätt period.

– Skulle offerter och fakturor i slutändan inte stämma så ställer det till problem på olika sätt och kan till och med påverka nästa års marknadsbudget. Det läggs väldigt mycket arbetstid på denna typ av frågor och letande efter lösningar för marknads- och eventavdelningar – något som inte alls rimmar med det arbete de borde utföra i sina roller.

Den nya tjänsten Event Payment Service lanserades 2023. BSC erbjuder sin hjälp och avlastning inom flera delar för att förenkla och effektivisera för event, marknad- och säljavdelningar på större företag där rutiner för bland annat inköp är komplexa. Avlastning kan ske både genom att rent administrativt få hjälp med att hantera och betala leverantörsfakturor, stämma av kostnader mot inköpsordrar med olika valutor, men också genom att BSC tar en mer aktiv roll genom att kliva in i projekt och representera kunden i kontakt exempelvis med anlitade influencers eller agenter och sköter betalningar, kontrakt och annat.

– Man kan nyttja hela tjänsten eller valfria delar. Exempel på delar är fakturabetalningar, valutahantering, inköpsordrar/PO och balanskonto för event- och marknadsbudgetar, säger Kerstin.

Hon tror att det är en bra lösning för flera företag eftersom det är så tidskrävande för event/marknads-/säljavdelningar på stora företag med komplexa rutiner för inköp och betalningar.

– När vi som eventbyrå inte bara skapar event och möten för dem utan även kan avlasta inom detta administrativa och tidskrävande område så kan våra uppdragsgivare lägga mer tid på sin huvudsakliga uppgift inom event/marknad/sälj. Våra kunder blir också mer flexibla och snabba då de kan anlita och bli fakturerade av mindre och kanske för stunden trendande aktörer. Det hade varit svårt, kanske till och med omöjligt annars då de inte har kontrakt med kunden, avslutar Kerstin.

 Kerstin Öhman:

  • Vd och ägare bolaget BSC Business Service Club
  • I sitt jobb inspireras hon av att se företaget utvecklas. Idag arbetar BSC internationellt och engelska är närapå det dominerande språket då de stora internationella företag de arbetar med har representanter från olika länder.
  • Kerstin är stolt över BSC´s mix av erfarenhet och ny kunskap. Flera i företaget har arbetat 10 – 20 år samtidigt som det växer med nyexaminerade, något som skapar en fin dynamik.

Av: Elin Bisander

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Företagarnas egen studio möjliggör för fler digitala aktiviteter

Företagarnas egen studio möjliggör för fler digitala aktiviteter

Annons

Stilren studio, ljussättning, kameror och ljudteknik – Företagarnas alldeles egna studio står redo att användas. Den har varit ett väldigt viktigt verktyg det senaste Corona-året för att de ska kunna fortsätta leva upp till sin mission om att nå ut till och stötta Sveriges företag.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com