Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-01-25 | Expertråd

Därför behöver du en Mötespartner.

Boka en konferenslokal kan väl vem som helst göra? tänker du kanske. Jo, så klart. Och ibland är det just så enkelt. I alla fall för mindre möten och de som vi internt i branschen kallar ”Kalukamöten” (kaffe-lunch-kaffe). De kan man enkelt boka själv, till och med online dygnet runt. Men större möten och konferenser kräver något annat. Det kräver att du har koll på hundratals detaljer och det kräver kunskap och tid. Massor av tid.

Att ”bara” boka en lokal för företagets årliga konferens, är faktiskt inte så lätt som det låter. Du ska inte bara veta datum, tid, syfte, budget, ha koll på olika typer av sittningar, agenda och vilka aktiviteter som stärker budskapet som du vill förmedla. Du ska också skicka inbjudningar, hålla koll på avbokningsregler och datum, deltagarlistor, teknisk utrustning, allergier, talare och vem som lämnat återbud. Du kanske även har ansvar för att planera innehållet, reka lokalen och anläggningen, välja rätt mötesmodell och leda en workshop. Du fattar. Det är alltså väldigt mycket mer än man kan tro att hålla reda på inför möten som överstiger 20 deltagare. Inte minst tar det mycket längre tid än man kan tro.

– Tidigare fanns det vd-assistenter eller sekreterare som var proffsiga på projektledning av den här typen och som kunde mötesanläggningarna utan och innan. Idag finns det sällan dedikerade personer som sköter events- och möten på ett företag, utan uppgiften delegeras ofta till någon som aldrig bokat ett möte förut. Och än mindre har någon erfarenhet av att projektleda ett. Tyvärr blir resultatet ofta därefter, säger Bibi Rydbacken, marknadschef på Svenska Möten.

Därför väljer många företag att outsourca mötesbokningen till en Mötespartner. Varför?

  • Genom att upphandla eller skriva avtal med en Mötespartner får personen som får i uppgift att boka företagets möten och konferenser mycket hjälp, stöd och guidning genom hela processen.
  • En Mötespartner kan sina anläggningar och kan opartiskt matcha rätt företag med rätt anläggning beroende på syftet. Bokaren får några alternativ och jämförbara offerter att välja bland och sparar därmed dyrbar arbetstid på att göra research och sammanställa offertförfrågningar från flera olika anläggningar. Platsen gör skillnad!
  • Förutom snabb hjälp och stöd till bokarna, får företag som tar hjälp av en Mötespartner dessutom överblick och kontroll över organisationens alla möten och hur stora resurser som läggs på möten och konferenser.
  • Genom en Mötespartner kan du, förutom möteslokaler, också boka aktiviteter, talare, moderatorer, artister, transporter eller mer avancerad projektledning och deltagarhantering. Enklare möten kan du snabbt själv boka online med en smidig bokningsmodul på det egna intranätet.
  • En Mötespartner kan samla alla fakturor från de olika parterna, ex. anläggningen, artisten, bussbolaget och talarförmedlingen. När alla fakturor kommer från en och samma leverantör kommer ekonomiavdelningen att tacka dig. Och för dig blir det superenkelt att kontrollera totalkostnaden för alla möten!
  • En Mötespartner kan också hjälpa dig att ta ett grepp om ditt företags möteskultur. För företag som arbetar aktivt med denna fråga, innebär det en massiv besparing i form av effektivare arbetstid och nöjdare medarbetare.
  • Att använda en Mötespartner är kostnadsfritt för dig som kund. Det är istället anläggningen som betalar en provision till bokningsbolaget. Säkerställ att bokningsbolaget inte tar ”mutor” i form av att acceptera erbjudanden om högre provisioner för att rekommendera vissa anläggningar, som kanske inte alls är den bästa för dina syften. Kräv transparens!

Det finns alltså allt att vinna på att samarbeta med en Mötespartner – och ingenting att förlora! Genom att kanalisera dina mötesbokningar till en partner får du full kontroll över ditt företags möten, samtidigt som du sparar tid och pengar. Så eftersom en Mötespartner bevisligen tillför ett stort värde, bör frågan snarare vara: Varför har inte ALLA en Mötespartner?

Källa: Svenska Möten

Victor [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Nätverka och mingla i våra mysiga lounger efter mötet

Nätverka och mingla i våra mysiga lounger efter mötet

Annons

Ge ditt möte en perfekt avslutning – upplev kraften i nätverkandet

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Möt Sofie Koark:  ”Lyft upp AI-frågan till ledningsagendan”

Möt Sofie Koark: ”Lyft upp AI-frågan till ledningsagendan”

Hon har ett av Sveriges kanske mest spännande jobb inom ett område som fortfarande är relativt outforskat för många. Vi träffar Sofie Koark, Executive Assistant åt vd:n för AI Sweden, Sveriges nationella centrum för artificiell intelligens. Hon berättar hur du kommer igång med att själv använda AI och hur EA:s kan spela en avgörande roll genom att lyfta upp AI-frågan ...
Convendum går in på ny marknad

Convendum går in på ny marknad

Efterfrågan på Convendums kontor är större än utbudet, vilket är en anledning till fortsatta expansionsplaner under kommande år, främst i Stockholm och Göteborg.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com