Under sina 16 år på H&M lyssnade Annika Telléus på kunder och medarbetare över hela världen. Nu debuterar hon med boken ”Konsten att lyssna – vägen till större tillit och bättre relationer”, i vilken hon har samlat sina erfarenheter och lärdomar.
Vill du vinna ett exemplar av boken? Spana in tävlingen längst ner på denna sida!
– Ja, vi lyssnar för lite idag och det leder till missförstånd, konflikter och brist på närhet. Vårt samhälle blir alltmer polariserat och algoritmer bekräftar vår egen världsbild som den rätta. Vi blir trötta på alla som skriker ut sina åsikter och vill få oss att ändra oss. Vi stänger av och slutar lyssna. Detta påverkar även våra relationer på jobbet och i familjen. Det är mycket som stör och distraherar. Vi försöker göra många saker samtidigt och vi upplever att vi inte har tid att lyssna på dem som står oss nära. Eller på oss själva.
– Att lyssna handlar om att försöka förstå den andre, om att vara närvarande och att ha fokus på den som pratar utan att bli distraherad av sina egna tankar eller det som händer runt omkring. När vi lyssnar på riktigt är vi öppna för det som sägs, låter den andre tala till punkt och komma fram till sina egna svar. Vi undviker att tolka och förvränga det som sägs. Då blir det du säger detsamma som det du tänker och det sammanfaller också med det jag tar med mig.
– När vi lyssnar på riktigt så är det som att vi hjälper den vi lyssnar på att få rätsida på sina tankar och klä dem i ord. Att ge andra möjlighet att uttrycka det de bär inom sig lockar fram det bästa hos människor. Förståelsen mellan oss ökar men även förståelsen för oss själva. Kommunikationen blir tydligare, vi bygger tillit och våra relationer blir bättre.
– Det är väldigt individuellt. För vissa är det naturligt att lyssna på andra men svårare att lyssna på sig själva. För andra är det tvärtom. Jag har lagt märke till att många som utvecklar sin förmåga att lyssna på sig själv även blir bättre på att lyssna på andra.
– Jag tror att det är svårt att jobba i den rollen utan att vara bra på att lyssna. Men jag tror också att man alltid kan arbeta med att bli en bättre lyssnare. I boken hittar du berättelser med hög igenkänningsfaktor och många praktiska tips på hur du kan hantera olika situationer både i privatlivet och på arbetsplatsen. Du får konkreta verktyg bland annat för hur du kan använda frågor. Både för att stämma av för att undvika missförstånd men också för att hjälpa den andra vidare i sina tankar och resonemang för att kunna hitta sina egna svar. Svar som kanske överraskar.
Här är Annikas bästa tips på hur du kan bli en bättre lyssnare redan imorgon;
-
Avsätt tid
Det händer att vi säger att vi inte har tid att lyssna – men har vi tid att inte lyssna? Be att få lyssna senare när du kan ge din fulla uppmärksamhet om du har saker du behöver få undan först. Bestäm gemensamt en tid som passar er båda.
-
Ta bort det som stör
Visa att du är här och nu, att du är intresserad och att du inte har något annat som du behöver göra samtidigt. Stäng av mobilen. Fastna inte i dina egna tankar. Istället för att fokusera på att formulera en smart fråga att ställa så kan du använda ”berätta mer” som fungerar för det mesta.
-
Se människan framför dig
Låt inte en funktionsvariation, ett ursprung eller dina egna förutfattade meningar stå i vägen när du lyssnar. Var nyfiken och tänk dig att du ställer dig bredvid personen du lyssnar på och ser världen därifrån. Var öppen för det som sägs och din egen förståelse kommer att öka.
-
Var en lyssnar-VÄN
Att kunna lyssna är en av de viktigaste förmågor en människa kan ha. En lyssnar-VÄN är Välvillig, Äkta och Närvarande. Det är någon som inte dömer utan accepterar det som sägs och personen som säger det.
TÄVLING!
Vill du vinna ditt eget exemplar av “Konsten att lyssna”?
Vinnarna av boken blev: Marita Johansson från Trollhättan, Birgitta Bernvall Rönn samt Bettina Mattsson från Stockholm.