Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-04-08 | Intervju | Expertråd

Jonas Brögger: Så skapar du en innovativ säljkultur

Jonas Brögger har under många år arbetat med kommunikation, sälj och innovation. Idag hjälper han företag att införa en innovationskultur för att hjälpa kunderna att utveckla sina produkter och tjänster. ”Jag tror att vi behöver avdramatisera ordet innovation, man behöver inte vara i ett laboratorium för att skapa innovation. Det kan vara de små sakerna som gör en stor innovation”, säger Jonas.

Jonas Brögger: Så skapar du en innovativ säljkultur

Den klistriga kom ihåg-lappen
Många tror att innovation handlar om att uppfinna hjulet. Initialt handlar innovation om att lösa ett problem. Nästa steg handlar om hur du upplever problemet och till sist behövs lite fantasi att få saker att hända, kryddat med lite intelligens och erfarenhet. Jonas berättar om forskaren Spencer Silver som på 1970-talet hade i uppgift att ta fram ett superlim för att kunna sätta samman flygplansdelar. Limmet blev för svagt och efter fyra år upptäckte kollegan Art Fry att han behövde något som höll hans bokmärke på plats och kom då att tänka på Silvers lim. Han strök då lite av limmet på sitt bokmärke och resultatet blev perfekt och Post-it lappen var född. Resten är historia av vad som blev en fantastisk innovation.

Skillnaden mellan innovation och kreativitet
Innovation är att skapa en lösning på ett problem medan kreativitet är själva skapandet t.ex. att måla, sjunga, bygga eller andra skapandeprocesser. När någon är kreativ så skapar de något nytt men behöver inte vara baserat på ett problem. ”Jag tror inte att DaVinci målade Mona-Lisa för att han hade ett problem”, säger Jonas. Innovation kan vara att göra något av något som redan finns men på ett annat sätt.

Det kan det vara skillnad på att medvetet vara innovativ eller att man börjar med att man är kreativ i en situation som går på autopilot och där utkomsten av kreativiteten blir en bra innovation som en kund vill ha.

Därför är det viktigt för framtidens företag att de skapar en innovativ säljkultur
Allt går exponentiellt väldigt fort idag vilket gör att marknaden kräver att du hänger med i denna innovationstakt. Vi behöver skapa nya möjligheter att göra saker på nya sätt. De företag som inte ökar och får in innovation i sitt DNA kommer att hamna på efterkälken och det blir dessutom svårare att attrahera medarbetare. ”Människor gillar att vara innovativa och kreativa och vill få utlopp för det och kommer därmed att söka sig till de företag som har en innovativ kultur”, fortsätter Jonas.

Idag är det viktigt att som säljare vara både innovativ och kreativ, mer åt affärsutvecklings-hållet, för att kunna hitta innovativa lösningar för kunden. Vi behöver plocka fram affärsmannen/kvinnan i oss som faktiskt kan lösa kundens problem och kombinera våra produkt/tjänst med en annan produkt/tjänst som kunden inte har tänkt på och som kan lösa deras problem. Kunden förväntar sig den hjälpen idag, att de får sina problem lösta. ”Det kräver mer av säljkåren idag att de verkligen sätter sin in i kundens affär och utmaningar för att kunna hjälpa dem att skapa bättre resultat än innan. Från kundens perspektiv behöver säljaren vara mer entreprenör för att hjälpa kunden att växa i sin egen affär med hjälp av säljaren för att hitta nya produkter och tjänster”.

Hur skapar man en innovativ säljkultur?
Jag tror att det handlar om attityd. Att vara innovativ i sitt dagliga arbete är ungefär som att vara en intraprenör. Den kraften tar man tyvärr inte alltid tillvara på idag. Det finns massor att göra för att skapa en innovativ kultur för att ta tillvara på innovatörerna. Det handlar mycket om mindset hos var och en och som bottnar i att vara otroligt nyfiken. Jag ser att många säljare inte är tillräckligt nyfikna på sina kunder och deras problem, och missar då att det är ju där lösningen sitter i försäljningen. Kanske det är lättare att som konsult kunna ha ett innovativt mindset där du kan se på affären från ett annat håll som löser kundens problem. Och som säljare behöver du hitta din speciella innovationsnisch, du kanske är bäst på att förenkla saker och någon annan kanske är bättre på att se nya samband som resulterar i effektivare processer. Det utgår ifrån det DU är bäst på och därifrån hitta din speciella nisch.

Att skapa en innovativ säljkultur startar alltid i ledningsgruppen, alla behöver med på tåget. Därefter handlar det om ledarskap och strukturprocesser som uppmuntrar till innovation och intraprenörskap och inte minst är det viktigt att rekrytera personer med rätt profil för att lyckas. En av mina kunder jag var hos härom veckan har problemet med att personalen följer ”protokollet” för mycket viket gör att de missar många säljtillfällen och då tappar man möjligheten för en innovativ miljö. Det bygger på att lyssna på kunden och att lära känna sin kund. Innovationen uppstår i situationen; du säger A och någon säger B och sedan har vi ett helt alfabet – det är innovation.

Jonas ger oss här några tips för att bygga en stark innovationskultur inom sälj.

För organisationen:
Att skapa en kultur som ser att det inte finns några misslyckanden – det finns bara feedback”. En kultur som andas ”vi testar och provar” samt att det är av misstagen vi lär oss och att lärandet är konstant.
Rekrytera rätt personer med rätt attityd och som tycker att innovation och kreativitet är roligt och sporras av det.
Kanske ni behöver byta kontor och städa ut för att skapa ny kultur? Kulturen sitter i väggarna.
Starta med ledningsgruppen.

För säljaren:
Träna på ditt mindset, var nyfiken våga vara innovativ med kunden
Behärska flera saker samtidigt. Att vara innovativ kräver nyfikenhet och ett holistiskt tänkande.
Hitta en digital kurs i innovation och idégenerering om du är nyfiken.

Om Jonas Brögger:
Jonas koncept Newthon får i gång företagets innovationsprocess från start till mål – allt på en enda dag. Processen hjälper er att se det ni redan har och behöver hjälp med att komma igång och bara göra det! Vill du komma i kontakt med Jonas så hittar du honom här: www.mccloudmiller.com

Av: Michelle Dandenell

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Från Calcutta till Svensk Hotellkung: Bicky Chakrabortys inspirerande resa

Från Calcutta till Svensk Hotellkung: Bicky Chakrabortys inspirerande resa

Annons

Bicky Chakrabortys livsresa är verklig en saga om ambition, innovation och en outtröttlig strävan att förnya en traditionell bransch. Från hans ödmjuka början i Calcutta till att bli en av Sveriges mest framstående hotellmagnater.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com