Enligt rapporten har 64 procent av Sveriges vuxna befolkning rest med tåg det senaste året. Skillnaderna mellan könen är tydliga: 68 procent av kvinnorna uppger att de rest med tåg det senaste året, medan motsvarande siffra för män är 61 procent.
När det gäller föredraget transportmedel vid längre inrikesresor visar undersökningen att totalt sett 42 procent väljer tåg och 42 procent bil. Men för kvinnor är tåget betydligt mer populärt (47 procent) än bilen (37 procent). Män gör motsatsen: 46 procent föredrar bilen och 37 procent tåget.
– Resultaten korrelerar rätt tydligt med flera andra undersökningar som visar att miljö- och klimatfrågor är viktigare för kvinnor än för män, säger Johannes Cleris, presstrateg på SJ.
Dessutom visar rapporten att tågresande är vanligast bland yngre personer, storstadsbor och högutbildade, medan det är minst vanligt bland personer över 65 år, bosatta på landsbygden och utan gymnasieutbildning. Vidare pekar undersökningen på att grupper där tåget tydligt föredras framför bilen innefattar kvinnor, personer i åldern 18–29 år, storstadsbor och låginkomsttagare. Bilen är mer populär bland äldre, på landsbygden och bland personer utan gymnasieutbildning.
Undersökningen omfattade 2 141 personer och genomfördes mellan 5 maj och 4 juni 2025.
Att kvinnor är mer “tågvänliga” än män kan få både trafik- och miljöpolitiska implikationer. För transportaktörer och beslutsfattare blir det relevant att förstå dessa mönster för att utforma riktade kampanjer och infrastrukturinvesteringar. Om kvinnor visar högre benägenhet för tåg kan exempelvis fler satsningar på tågkomfort, tillgänglighet och attraktiva priser för denna grupp vara strategiskt rätt – samtidigt som insatser för att vända männens större benägenhet för bil kanske kräver andra angreppssätt.
För SJ innebär resultaten att deras position som ”ett av Sveriges grönaste varumärken” stärks – och att marknadsföring och erbjudanden kan differentieras utifrån kön och resvanor.
Två kvinnor ombord på ett SJ-tåg.




