Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
    • Switzerland Convention Bureau
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-04-09 | Kontor

Hållbarhet i fokus när Nederman inreder nytt huvudkontor

Med 85 procent återbruk och ett tydligt hållbarhetsfokus visar Nederman vägen för hur ett modernt huvudkontor kan inredas – utan att tumma på vare sig kvalitet eller estetik.

Hållbarhet i fokus när Nederman inreder nytt huvudkontorBild: Rekomo

När miljöteknikföretaget Nederman slog upp dörrarna till sitt nya huvudkontor i Helsingborg var ambitionerna högt satta. Lokalerna på hela 25 000 kvadratmeter, som nu rymmer 210 medarbetare, har utformats med ett tydligt mål: att kombinera snygg och funktionell inredning med ett maximalt hållbarhetsfokus. För att lyckas med det tog de tidigt in Rekomo, Sveriges ledande aktör inom återbrukad kontorsinredning.

Hållbarhet i fokus när Nederman inreder nytt huvudkontor

”En stor faktor till att vi valde att arbeta med Rekomo är deras ledningssystem för kvalitet-, miljö och arbetsmiljö vilka är viktiga faktorer för Nederman. Vi fick tidigt stort förtroende för deras kunskap kring återbruk och kvalitet – en trygg hand att guida oss genom processen med att möblera ett kontor i vår storlek,” säger Sofie Ridell, Executive Assistant på Nederman.

Bakom det genomtänkta gestaltningskonceptet står Tengbom Arkitekter, som tillsammans med Rekomo skapade ett cirkulärt inredningsprojekt med återbruk som kärna. Rekomos insats sträckte sig från planering och inventering till att förnya möbler i sin egen tapetserarverkstad, PTV. Resultatet? Konferensrum med återbrukade bord och stolar, arbetsytor med höj- och sänkbara skrivbord samt ergonomiska arbetsstolar, och loungeytor med stilrena soffor, fåtöljer och sidobord – allt från välrenommerade varumärken som Muuto, Offecct, Blå Station, Johanson Design och Normann Copenhagen.

”När vi får komma in tidigt i ett projekt kan vi på ett effektivt sätt skapa helhetslösningar som både maximerar hållbarheten och optimerar arbetsmiljön. Men även det goda samarbetet med Nederman och Tengbom Arkitekter, som delar våra höga hållbarhetsambitioner, har förstås varit A och O,” berättar Therese Kockum, marknadsansvarig på Rekomo.

Projektet är ett tydligt bevis på att hållbarhet och hög designstandard går hand i hand. Genom att välja återbrukad inredning framför att köpa nytt, beräknas projektet ha sparat cirka 180 ton koldioxidutsläpp – en imponerande bedrift som inte gått obemärkt förbi.

”Rekomos stora utbud för återbrukade kvalitetsmöbler, i kombination med Tengboms vision, har möjliggjort skapandet av en miljö som tilltalar Nederman. Att vi dessutom har landat på cirka 85 procent återbruk gör att man sträcker på sig lite extra,” säger Sofie Ridell.

Hållbarhet i fokus när Nederman inreder nytt huvudkontor

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Automatiskt utkast

Zilenzio presenterar Dezibel Art – akustikpaneler klädda i konst från Paper Collective

Ett nytt samarbete för samman kraften i förstklassig akustik med den uttrycksfulla skönheten i samtida konst. Dezibel Art av Zilenzio och Paper Collective förvandlar vanliga väggar till platser där man vill stanna upp – där design, välmående och kreativitet möts.

Ny digital inredningstjänst

Ny digital inredningstjänst

DPJ Workspace har lanserat sin digitala inredningstjänst i Sverige. Tjänsten innebär att företag kan skicka in bilder och mått på sina kontor och inom 48 timmar få skräddarsydda inredningsförslag tillsammans med 3D-visualiseringar.

Hållbarhet i fokus: Higabs renovering med återbrukad kontorsinredning

Hållbarhet i fokus: Higabs renovering med återbrukad kontorsinredning

När Higab, ett kommunalt fastighetsbolag i Göteborg, skulle renovera sitt kontor i den historiska kamgarnsspinneribyggnaden, var hållbarhet och cirkularitet i centrum. Genom att samarbeta med Rekomo och White Arkitekter uppnåddes en återbruksgrad på hela 93 procent i projektet.

Strömma Evenemang Hållbart: Ett fall av genial batterianvändning

Hållbart evenemang, Ett fall av genial batterianvändning!

Annons

När du står inför en evenemangsplats som sträcker sig över en imponerande 850 m2, väntar att välkomna över 300 gäster, och inte en enda strömkälla är tillgänglig så långt ögat kan nå, vad gör du? Detta var den utmaning och möjlighet som vi på robot event omfamnade, där innovation och hållbarhet stod i rampljuset.

Svenska Möten
Annonsplatta gron

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Nätverk

Bli en del av kunskaps- och yrkesnätverket: Executiveeffect – Member klicka här!

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • UNLV: Lecturer/Assistant Professor, Gaming Management – Las Vegas
  • Senior Management Assistant – Tietoevry, Solna
  • Assistant Manager – Sales | Rent-A-Center, Rensselaer IN
  • Executive Assistant (VD-assistent) – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager/kontorsansvarig till Jernhusen – Stockholm
  • UniUni söker KA QC Assistant (USA) – Exception Management
  • Executive Assistant till Group CEO – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager i Stockholm – vikariat | Keystone Education Group
  • Philippine Airlines söker Sales Assistant/Sales Rep i New York
  • Yacht Management Assistant i Palm Beach, FL | Navis Consulting
  • McKinsey & Company söker Executive Assistant i Stockholm
  • Sales Assistant på Michael Kors i New York – Off Price
  • Jobb: Office Manager Göteborg – Wise Admin (f.d. The Pace)
  • Swedish Match (PMI) söker Executive Assistant i Stockholm
  • Executive Assistant till Trustlys CEO i Stockholm | Jobb
  • Jobb: Executive Assistant till Klarnas CXO-team – Stockholm
  • Office Manager jobb i centrala Göteborg | Wise Professionals
  • Executive Assistant Malmö – 6 mån konsult hos Adecco
  • IKEA söker Country Food Range & Supply Manager i Helsingborg
  • Jobb: Executive Assistant – BSH Home Appliances, Solna

Mest läst

100 Ledningsassitenter minglade på Artipelag

Mingelbilder: Hundra ledningsassistenter gästade Artipelag

Den 10 juni arrangerade Executiveeffect till tillsammans med Artipelag, Lars Wallin och Louis Buillot en exklusiv visning av Artipelags eventlokaler och utställningen 'Lars Wallin Atelier - 35 years of Fashion Stories' - med designern själv på plats!
Då&Nu: Maria Tielman – ”Mitt nätverk hjälpte mig fixa MODO-tröjan till Stefan Löfven på ett dygn”

Då&Nu: Maria Tielman – ”Mitt nätverk hjälpte mig fixa MODO-tröjan till Stefan Löfven på ett dygn”

När vi intervjuade Maria Tielman 2019 satt hon på Almega och talade varmt om att våga berätta om sina ambitioner. Sex år och fyra jobbyten senare är hon Senior Executive Assistant på Teknikföretagen – mitt i industrins AI-skifte. Här berättar hon om jobbytena, varför rätt chef alltid väger tyngst, hur hennes nätverk hjälpte henne att trolla fram en MODO-tröja till ...
Möt Therés Westrin: ” Därför vill jag ge alla EA:s en superhjälte i julklapp”

Möt Therés Westrin: ” Därför vill jag ge alla EA:s en superhjälte i julklapp”

I årets sista EA-intervju möter vi Therés Westrin. Som Chair för IMA Sverige är hon en röst för utveckling, mod och gemenskap – och nu tar hon med sig allt det in i sin nya roll som Executive Assistant på Alfa Laval. Här berättar hon hur fler unga (och män!) kan upptäcka yrket och om julklappen hon önskar att varje ...
12 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

43 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

Att ha en bra affärsresebyrå som partner kan underlätta livet för dig som Executive Assistant. Inför nästa upphandling, se till att läsa på och jämföra olika aktörer för att se vilken som passar ert företag bäst. Executiveeffect listar 43 resebokare att ha koll på.
Tillbaka efter semestern? Så hittar du fokus och flow som assistent

Tillbaka efter semestern? Så hittar du fokus och flow som assistent

Att komma tillbaka till kontoret efter en välförtjänt semester kan kännas som att försöka hoppa på ett tåg i full fart. Plötsligt är inkorgen full, kalendern kaos och du förväntas vara ditt mest strukturerade jag. Lugn – här är några handfasta tips för dig som Executive Assistant som vill landa mjukt och få en bra start på hösten.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com