Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-06-13 | Expertråd

9 tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Business, bubbel och babbel. Tre obligatoriska ingredienser för en klassisk almedalsvecka där det sistnämnda, alltså babblet, ofta förpackas i form av panelsamtal i mängder. Och vi kan nog alla vara överens om att de där panelsamtalen inte alltid blir helt hundra. Här kommer några av Talarföreningens erfarna moderatorer med sina nio bästa tips för ett lyckat panelsamtal i Almedalen.

9 tips för att lyckas med panelsamtal i AlmedalenMalin Winberg

Den stora skillnaden mellan ett vanligt panelsamtal och ett panelsamtal i Almedalen handlar om en bitvis stökig miljö med hög ljudvolym och svårfångad publik. Åsa Lindell är föreläsare, moderator och facilitator med över 20 års erfarenhet och hon håller med om att Almedalen är intensivt.

– Några av de vanligaste misstagen arrangören gör är att de inte har ett tillräckligt tydligt syfte, för många paneldeltagare och för lite kontakt med deltagarna innan. Många paneldeltagare är dessutom med i ett stort antal paneler och det gör förberedelsearbetet som moderator mer utmanande, säger Åsa.

Det är också viktigt att tänka på tillgänglighet och inkludering. Anna Bergholtz är journalist, föreläsare och moderator med spetskompetens inom funktionsnedsättningar.

– Almedalen ska vara en plats där alla kan samlas och mötas – ett ställe för demokrati, men så är det tyvärr inte. Det vanligaste misstaget är nog att man bokar en plats för sitt panelsamtal där alla inte kan ta sig fram där det inte finns möjlighet till bra teknik med mickar och hörslinga. Det är också mycket ståbord och stående, vilket blir utestängande för många, säger Anna.

Vad är viktigt att tänka på?

– Välj aktivt att vara inkluderande. Välj en fungerande lokal som det ska vara enkelt att ta sig till samt lätt att röra sig i när man väl är på plats. Säkra att det finns rätt teknik och en hörslinga som fungerar. Tänk även på själva möbleringen och vilken information som skrivs i programmet. Att livesända är också ett bra sätt för att nå ut till folk som inte kan vara på plats. Då behövs en tillgänglig digital plattform och här rekommenderar jag Zoom. På Zoom kan du skrivtolka, texta dina event samt ha teckenspråkstolk, säger Anna och fortsätter.

– Vi kan ha både paneldeltagare och publik som har olika funktionsnedsättningar. Allt syns inte och vi missar viktiga kompetenser och perspektiv om vi inte jobbar inkluderande, berättar Anna Bergholtz.

Åsa Lindell har fler tips på hur man lyckas med sina panelsamtal i Almedalen.

– Definiera ett tydligt syfte och flöde. Gör panelen mer dynamisk med några ja och nej frågor samt publikinteraktion. Uppmuntra till dialog mellan paneldeltagarna. Och sist men inte minst: ha tydliga spelregler för både panel och publik.

Vad är något av de bästa panelsamtal du har lett under Almedalen?

– Ett tidigt almedalsminne är en panel med ett antal politiker och inte så många på scenen. Jag hade tid att komma mer på djupet. Och även om de inte var överens fick vi till en riktigt bra dialog. Några mer personliga frågor satte en känsla av att det var på riktigt, och när jag bad dem ställa frågor till varandra hade vi lyckats etablera ett respektfullt sammanhang så de frågorna blev intressanta och utforskande, vilket skapade både kvalitet i samtalet och en god stämning, berättar Åsa.

Om business, bubbel och babbel är obligatoriska ingredienser för ett klassisk Almedalen, så är sammanfattningsvis förberedelser, förberedelser och återigen förberedelser tre gyllene regler för att dina panelsamtal ska bli riktiga succéer. Varmt lycka till!

Talarföreningens nio tips för att lyckas med ditt panelsamtal under Almedalen:

  1. Tänk igenom syftet och upplägget så det matchar.
  2. Ta reda på vad arrangören har för mål med samtalet.
  3. Förstå vad publiken är intresserad av.
  4. Fördela ordet så att alla kommer till tals.
  5. Begränsa antalet deltagare. Annars blir det lätt rörigt, alla hinner inte komma till tals och det kan bli svårt för publiken att hänga med.
  6. Våga göra programmet mer dynamiskt med mer interaktivitet.
  7. Planera i god tid och boka en lokal som är tillgänglig för rullstol och som har bra teknisk utrustning för hörslinga och mickar.
  8. Tänk på möbleringen. För ett mer inkluderande panelsamtal bör man undvika ståbord, så att alla hamnar på samma nivå och eftersom alla inte kan eller orkar stå. Se också till att det finns sittplatser för publiken.
  9. Låt paneldeltagarna kort presentera sig själva. På så vis får publiken en röst på alla, oavsett om en kan se eller inte.

 

Av: Malin Winberg, Talarföreningen Sverige.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Fördelen med en snabbfotad eventbyrå som alltid är redo

Fördelen med en snabbfotad eventbyrå som alltid är redo

Annons

Södertälje kommun arrangerade en manifestation med anledning av de upptrappade våldet. Vi på Robot event fick 3 dagar på oss att ordna tekniken och infrastruktur.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com