Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-05-29 | Verktyg

Så kan du effektivisera med hjälp av en virtuell assistent

En virtuell assistent kan avlasta ditt företag med allt från administration och marknadsföring till fakturering och projektledning. Genom att delegera skapar du utrymme för att fokusera på kärnverksamheten, och lägga fokus på det som får företaget att växa. Utan att anställa har du en digital hjälp som hjälper dig på ett effektivt sätt.

Så kan du effektivisera med hjälp av en virtuell assistentVirtuell assistent: Malin Björnell driver Ulla-Bella

Malin Björnell startade eget som virtuell assistent för snart tre år sedan. Idag driver hon Ulla-Bella som hjälper företag att effektivisera sin vardag.

– En virtuell assistent är en person som jobbar med allt det som är runt kärnverksamheten. De flesta virtuella assistenter jobbar på distans, med allt från försäljning, administration, projektledning till sociala medier och ekonomi. Jag jobbar främst på distans men ibland är jag med på kundmöte, säljkonferens, eller kickoff. Det beror på hur uppdraget ser ut, säger Malin Björnell.

Många söker virtuell assistent 

Men vilka söker en virtuell assistent? Hos Malin Björnell kommer kunderna från en rad olika branscher. Även om kundernas erbjudande och branscher skiljer sig åt så är behoven liknande. Den typiska kunden är ett bolag med färre än trettio anställda, där behovet av en assistent finns men det finns inte jobb eller ekonomi för en heltidstjänst på området. Då anlitar de Malin och får avlastning med det som behövs.

– Efterfrågan har ökat senaste året, det är fler förfrågningar som kommer in. Många företag har fått mycket att göra och behöver hjälp innan de kan anställda, eller så har de tyvärr behövt låta personal gå men har fortfarande arbetsuppgifter de behöver hjälp med, säger Malin.

En virtuell assistent jobbar digitalt, ofta i planeringsverktyg och kommunikationsverktyg som kunden tar del av. Genom digitala kommunikationsverktyg underlättar kommunikationen mot kund och Malin jobbar även med avstämningar utifrån kundens behov. Många virtuella assistenter jobbar med abonnemang eller tidbank, där timmarna disponeras utifrån behov. Företaget kan fokusera på kärnverksamheten med vetskapen om att det administrativa tas om hand, vilket sparar både tid och energi. Men vad ska man tänka på när man anlitar en virtuell assistent?

– Jag tycker man ska tänka igenom vad man verkligen behöver hjälp med, titta på vilka arbetsuppgifter man kan bli av med för att kunna frigöra tid till annat, se över var man själv är en flaskhals och fundera över hur det går att lösa. Fundera över vad som dränerar på energi och om det är något som tar lång tid som någon annan hade kunnat göra fortare. Sen tycker jag även det är viktigt att man som kund lägger in några extra timmar i uppstarten, för den tiden får man igen senare, säger Malin.

Virtuell assistent pris – så mycket kostar det 

Att anlita en virtuell assistent är kostnadseffektivt eftersom jobbet utförs av en person som är van vid administration. De flesta virtuella assistenter jobbar per timme men vissa jobbar även mot fast pris. Timpriset varierar, men kostar ungefär från 500 kr/timmen exklusive moms och uppåt. Malin rekommenderar att ta in en virtuell assistent när man har möjlighet att täcka minst tio timmar i månaden. På så sätt finns det möjligt för den virtuella assistenten att få en inblick i företaget för att kunna effektivisera processer. Men när vet man att det är det dags att ta in en virtuell assistent i företaget?

– När man känner att man börjar växa och få snurr på företaget, det går bra men man vill inte anställa, eller när man har behövt dra ner på resurser men behovet av viss hjälp kvarstår. Då kan man ta in en virtuell assistent några timmar i veckan tills man är redo att anställa. Många väntar tyvärr tills det gått lite för långt, när man halkat efter med mycket eller tappat kontrollen över processen, säger Malin.

Många kunder tycker det är svårt att förstå vad de kan eller vill delegera men Malin menar att man kan få hjälp med det mesta. Malin jobbar själv med andra virtuella assistenter för att kunna möta kundens behov och som företag får man utgå från behoven när man letar efter en virtuell assistent.

– Många säger att de inte vet vad de vill delegera, man tror att om jag inte gör allt så funkar det inte. Men det leder till att man jobbar för mycket, trots att det finns så mycket saker man kan få hjälp med, avslutar Malin.

Anlita en virtuell assistent – tänk på detta

  • Undersök vilka arbetsuppgifter som kan delegeras
  • Hitta en assistent du trivs med, personkemin är viktig
  • Lägg till på uppstarten för att kunna effektivisera så mycket som möjligt
  • Ta hjälp i tid, innan arbetsuppgifterna halkat efter

10 virtuella assistenter i Sverige

https://www.1ea.se/

https://kejvirtuellassistent.se/

https://mayweassist.newzenler.com/hem

https://mvirtuell.se/

https://rithaconsulting.se/index.html

https://www.thepace.se/

https://tsaconsulting.se/

https://ulla-bella.se/

https://vaesresurs.se/

Av: Lovisa Wallin

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Krisplaner och kaoshantering – vad gör du när allt går fel?

Krisplaner och kaoshantering – vad gör du när allt går fel?

När schemat rasar, tekniken sviker eller ledarskapet byts ut – då kliver den professionella ledningsassistenten fram som organisationens trygghet.

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen – en strategi som kombinerar fantasi, realism och kritiskt tänkande – kan du öppna dörren till innovativa lösningar och förbättrad arbetsmiljö.

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

Från bildgenerering till transkribering och översättning – här är fem AI-verktyg som du kan testa direkt. Spara tid, imponera i presentationer och låt tekniken göra grovjobbet åt dig efter att ha spanat in våra tips till dig!

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Annons

Årsstämmornas högtid närmar sig och det kan tyckas krångligt att behöva genomföra stämman digitalt med deltagare på distans. Vi skulle vilja säga att det är precis tvärt om och istället kalla det för ”ett smidigt måste”.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com