Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content
2021-03-05 | Annons | Trippus

Vad finns det för likheter mellan digitala mässor, Netflix och din internetbank?

Digitala mässor och utställningar kan vara ett komplement till våra fysiska mötesplatser, men det är viktigt att utforma dem på ett sätt som gör att de blir attraktiva utifrån den digitala besökarens perspektiv.

Vad finns det för likheter mellan digitala mässor, Netflix och din internetbank?

Under andra halvan av 2020 började allt fler att prata om digitala mässor. När Coronapandemin bröt ut under våren valde de flesta arrangörer av mässor och utställningar att flytta sina genomföranden till hösten. Vi var många som hoppades att faran skulle vara över efter sommaren och att hösten skulle bli ”som vanligt”, men det visade sig att vi var tvungna att tänka om.

Fler och fler började kommunicera att ”i år kör vi digitalt” och vi har också sett många spännande varianter på hur konferenser och evenemang av olika slag kan genomföras med deltagarna på distans. En av de typer av evenemang som är svårast att ”översätta” från fysisk till digital form är mässan. Är verkligen en mässa som är så starkt förknippad med en fysisk mässhall, montrar och ett myller av människor en optimal evenemangsform när vi kör digitalt?

När vi på Trippus tog fram vår digitala mässplattform valde vi att vända på frågeställningen. Istället för att utgå från hur en mässa brukar se ut tittade vi på mässans värde. Värde för besökaren. Värde för utställaren. Och inte minst, värde för arrangören. Värdet av en mässa för en mässbesökare består inte av att resa till mässanläggningen eller att få möjligheten att gå runt på mässgolvet. Värdet är den information man kan ta del av, de kontakter som kan knytas, allt man kan lära sig. För utställaren är bygget av monter och monterpersonalens resor och övernattning både tidskrävande och kostnadsdrivande. Det är ju kontakten med besökare, kunder och potentiella framtida kunder man är ute efter.

När du besöker en digital mässa är du därför knappast ute efter att gå runt med en TV-spelsversion av dig själv på ett digitalt mässgolv i en virtuell värld och besöka digitala kopior av montrar som de hade sett ut om mässan hade genomförts fysiskt. Som digital mässbesökare vill du givetvis kunna dra nytta av alla de fördelar som den digitala världen erbjuder. Du vill snabbt få en överblick över vilka utställare och aktiviteter som erbjuds. Genom sök- och filtreringsfunktioner vill du snabbt kunna hitta fram till det du söker. Givetvis ska du inte behöva korsa genom en digital mässhall för att besöka den utställare som ligger längst bort i hörnet – det ska räcka med ett snabbt klick. På plats i den digitala montern vill du kunna ta del av utställarens material på dina villkor oavsett om det handlar om bilder, texter eller förinspelat videomaterial. Vill du interagera med utställarens representanter? Det kan du göra via chat, via videosamtal (ibland vill vi ju ha det personliga mötet) eller på det sätt som passar dig bäst.

Egentligen är det ganska självklart. Din internetbank ser inte ut som ett virtuellt bankkontor där du tar kölapp och går fram till kassan när det är din tur. När du ska se på film och går in på Netflix hamnar du inte i en virtuell videobutik där du behöver gå till hyllan för action och äventyr för att hitta senaste säsongen av Game of Thrones. På samma sätt ska det självklart fungera även i mässvärlden – vi måste också anpassa våra digitala tjänster till hur tekniken gör bäst nytta för våra användare oavsett om de är besökare, utställare eller arrangörer.

Samtidigt finns det en viktig skillnad. Enklare bankärenden kommer nog inte tillbaka till bankkontoren i någon större utsträckning, och det känns också som att streaminglösningarna för film och tv-serier har tagit över efter videobutikerna permanent. Men fysiska mässor är vi många som längtar tillbaka till, och det ska bli spännande att se hur våra relativt nyuppfunna digitala lösningar kommer att samexistera och komplettera våra väletablerade mötesplatser när vi börjar träffas fysiskt i större skala igen.

Mer info om digitala utställningar och mässor finns här

På torsdag 11 mars kl 10 håller vi ett kostnadsfritt webinar där vi delar med oss av erfarenheter från våra genomföranden hittills och berättar mer om vad vi kan förvänta oss framöver.

Info och anmälan hittar du här

Läs även: Dags för Årsmöte 2021 – kommer det ske digitalt i år?

VI HJÄLPER DIG SKAPA SMIDIGA EVENT

Är det dags för ett nytt event? Vill du få bättre struktur på planeringen?

Nå dina besökare och låt dem få reda på att du har något speciellt på gång. Trippus är ett komplett verktyg för att hantera event, konferenser, möten och kurser. Genom smidig administration får du full kontroll och skapar engagemang – före, under och efter dina tillställningar. Från snyggt utformad inbjudan, anmälan och eventhemsida till mobil på plats-information och interaktion.

Facebook | LinkedIn | Instagram

[email protected]
010 888 55 20
www.trippus.com

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com