I december 2019 öppnades återigen dörrarna till Centralposthuset i Stockholm, efter att ha varit stängt för allmänheten sedan Posten bommade igen verksamheten i slutet på 1990-talet. I den nya kontors- och konferensanläggningen på Vasagatan erbjuder 7A privata nyrenoverade kontorsytor upp till flera tusen kvadratmeter för större företag med behov av att hyra hela våningsplan som rymmer allt från egen entré, reception och privata faciliteter.

Ett koncept som de kallar “Flex Office”. Och just flexibla kontorslösningar, som exempelvis co-working spaces, är ett fenomen som har blivit väldigt populära under de senaste åren.
– Att företag har ett större behov idag än tidigare av flexibla kontorslösningar är dels en kostnadsfråga. Traditionellt har man betalat för ytor som man till stor del inte använder. Men sedan efterfrågar en ny generation anställda idag andra kvaliteter på sin arbetsplats än tidigare. Till exempel vill man kunna byta miljö och variera sin arbetsplats, man vill även ha mer service kring sin arbetsplats – något som fastighetsägare traditionellt inte har har erbjudit men som vi nu ser ett skifte kring, säger Fredrik Hultman, vd på 7A.
Utöka eller minska kontoret – utan att byta adress
7A:s koncept bygger på att företag både kan utöka eller reducera kontorsytan allt eftersom förutsättningarna förändras – utan att behöva byta adress. Hyresgäster med privata kontorsytor får även ta del av alla gemensamma utrymmen och servicetjänster som erbjuds på anläggningen som exempelvis IT, skrivare, reception, telefonhytter, städning och frukost.
Detta är något som tidigare har kunnat erbjudas individer och mindre företag med platser på co-working spaces och kontorshotell. Men genom den stora ytan på 17 000 kvm hoppas 7A även kunna nå nya målgrupper som större företag som är i behov av att hyra hela våningsplan.

– Det vanliga har varit att man som företag binder upp sig i avtal som sträcker sig flera år. Räknar man med att expandera blir man då ofta tvungen att betala för en större yta än man behöver i stunden. Genom vår expansionsgaranti hoppas vi därför bland annat kunna locka till oss tillväxtföretag och snabbväxande start up-företag, säger Fredrik Hultman.
3900 kvm konferensyta
I 7A Posthuset erbjuds även 3900 kvm konferens- och eventyta där man dagligen arrangerar allt från mindre möten till utbildningar och kvällsevenemang. Executiveeffects systersajt Eventeffect genomförde nyligen sitt event Mötesbaren i dessa lokaler – här kan du se mingelbilderna från eventet.