– Vi ser just nu den största förändring som skett kring hur vi kan arbeta på många år. Det här ställer nya krav och företagare måste nu utgå från att kontoret bara är en del av den nya arbetsplatsen, som kompletteras med exempelvis coworkingplatser, hemmakontoret eller mobilt när man är på språng. Att kunna erbjuda flexibilitet att jobba från olika ställen och en hög grad av digitalisering är en förutsättning för att behålla medarbetarna och attrahera nya talanger, säger Lisa Köllerström.
Teknikutvecklingen möjliggör även effektivisering av företagens affärsprocesser och ett bättre utnyttjande av medarbetarnas kompetens.
– Vi ser att företagen har ökat takten av investeringar inom teknikområdet, vilket jag tycker är bra. Mitt råd till företagare är att verkligen ta hjälp av den teknik som finns idag, där du exempelvis med hjälp av AI och RPA kan helautomatisera flöden för att lyfta bort monotona, repetitiva arbetsuppgifter så att medarbetarna kan jobba mer effektivt och produktivt, berättar Lisa Köllerström.
Det behövs ett större fokus på säkerhet
Arbetsplatsernas förändring och digitaliseringen skapar också nya utmaningar kring hur man hanterar information på företag. För att kunna erbjuda det hybrida arbetssättet behöver verksamheter säkerställa att information och applikationer är tillgänglig och accessbar på ett säkert sätt, oavsett var man arbetar.
– Vi ser i undersökningar att Sverige är trea i världen när det kommer till digitalisering, men bara på plats 46 när det kommer till cybersäkerhet. I takt med vår ökade digitalisering skapas större attackytor, och vi ser idag att säkerhetsarbetet inte har hängt med i utvecklingen de senaste åren. Ledningsgrupperna behöver få upp frågan om säkerhet på agendan som ett högprioriterat område för att hålla affärskritisk information säker. De måste ha ett större fokus på cybersäkerhet, än vad man tidigare haft, menar Lisa Köllerström.
Brett mjukvaru- och tjänsteutbud
Men det behövs ett helhetsperspektiv på säkerheten, menar Lisa Köllerström, som att man även säkerställer att man har en säkerhetspolicy kring hur exempelvis dokument och information ska hanteras, arkiveras och raderas.
Canon, som under 20 år har byggt upp en bred kompetens kring digitalisering, hjälper idag sina kunder att anpassa sig efter de nya förutsättningarna på ett säkert och kontrollerat sätt.
– Vi har idag ett otroligt brett mjukvaru- och tjänsteutbud, med lösningar för det hybrida arbetssättet, för att skapa automatiserade processer och för att lyfta säkerheten. Vi kan exempelvis stötta våra kunder i deras proaktiva säkerhetsarbete, genom att identifiera flaskhalsar i deras infrastruktur och hjälpa dem att navigera i det nya säkerhetslandskapet och hantera de risker som orsakas av nya arbetsmiljöer och beteenden, avslutar Lisa Köllerström.
Om Canon
Canon hjälper företag att hantera allt som har med information och dokument att göra så medarbetare får en smidig vardag. Genom en helhetslösning av hårdvara, mjukvara och tjänster skapar vi effektiva arbetsflöden. Och allt detta genomsyras såklart av Canons filosofi Kyosei där vi vill göra gott både för miljön och samhället i stort.