Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-04-28 | Gästskribent

The BIG resign – visavi du är överkvalificerad!

Under pandemin så sägs många ha omvärderat levnadsätt, karriärer och hur de lever sina liv. Det som mest har pratats om nu är huruvida medarbetare vill fortsätta jobba hemma, till del eller helt. Det går att se att olika företag har valt olika vägar. Några vill att medarbetaren återgår fysiskt till arbetsplatsen och några har valt andra lösningar. Andra har helt tänkt om.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?Åsa Gustafsson

Under pandemin så sägs många ha omvärderat levnadsätt, karriärer och hur de lever sina liv. Det som mest har pratats om nu är huruvida medarbetare vill fortsätta jobba hemma, till del eller helt. Det går att se att olika företag har valt olika vägar. Några vill att medarbetaren återgår fysiskt till arbetsplatsen och några har valt andra lösningar. Andra har helt tänkt om.

Enligt rapporter och beskrivningar från USA så pågår där något som har kommit att kallas The big resign, det vill säga att med effekten av pandemin har många sett på sina liv med nya glasögon och kommit fram till att de vill leva det på ett annat sätt.

Vi har också sett ett skifte i värderingar, många har flyttat ut på landet, köpt både sommarstugor, husbilar och båtar – många har omvärderat livet. De har helt enkelt sagt upp sig och vill fokusera på annat, det kan vara alltifrån att de istället vill ägna sig åt att driva ett eget litet företag till ett mera kvalitativt familjeliv och att de väljer något som inte är lika omfattande i tid och ansvar. Vad kan arbetsgivare göra för att bekämpa det som kallas den stora avgången? Den sker ju samtidigt som det råder en stor kandidatbrist, många kallar det faktiskt en kandidatkris.

Troligtvis bör arbetsgivare kartlägga och identifiera orsakerna till vad som driver medarbetare att säga upp sig. Det bör också vara viktigt att försöka kvantifiera riskerna med uppsägningar kopplat till affärsrisker.

Det handlar också om att se över gamla rektyteringsprocesser avseende den tid det för många företag dessvärre tar, det är på många sätt kandidaternas marknad och en lång och icke-återkopplande process innebär att en kandidat troligen går vidare med annan arbetsgivare eftersom de kan ha flera erbjudanden just kopplat till kandidatbristen.

För de av oss som arbetar med frågor kopplat till inkludering hoppas vi också att företag som ser på gamla rutiner och på sina förutfattade meningar som ofta lägger hinder och kan utmynna i en missad kandidat med den kompetens och färdighet som företaget önskade sig.

En vän berättade att hen medvetet, efter pandemin omvärderat sitt liv, ekonomin tillät att i stället för att bli vid en ansvarsfull post som mellanchef hen ville satsa mera tid på sina hästar och på ett av barnens sportsframgångar, som coach. Vinsten var på många sätt att ett nytt jobb innebar att inte behöva ta med sig jobbet hem, att inte behöva ha personalansvar vilket ofta innebär arbete och stöd för medarbetare utanför den så kallade arbetstiden.

Så med sin ”större kompetens” än vad en rekryteringsannons anmodade sökte hen, kom vidare i två omgångar – för att sedan få ett mejl som angav att företaget valt att gå vidare med en annan kandidat.

Vid ett efterföljande telefonsamtal frågade hen var skälet till att efter att ha gått så långt det kom ett avslag. Företaget meddelade att de bedömde att hen var överkvalificerad – utan att en enda gång under processen har ställt den här kandidaten frågan kring varför ett mera okvalificerat jobb!?

Då hade de ju fått sitt svar och kunnat värdera utifrån det. Personen erbjöds senare ett jobb i ett annat företag som passar och fungerar med det nya livsvalet, slutet gott! Våra bästa tips för att skapa ett mera öppet sätt att rekrytera: Gör som allt flera företag nu gör, kommunicera att ni vill att en kandidat avstår ifrån att sända med ett foto och ange sin ålder i ansökan samt att också avstå från det personliga brevet. Varför? Ett foto bidrar ofta till biases, och det är fullständigt oviktigt och inte på något sätt kopplat till eftersökt kompetents och skills. Ett foto kan endast vara rimligt om det är till exempel ett jobb som skådespelare där särskild typ efterfrågas. Ålder ger ofta också upphov till biases, för ung för att leverera för gammal för att hänga med är vanliga biases.

Det personliga brevet som många sliter med som ofta innehåller helt ovidkommande, för tjänsten, information. Det kan som alla vet vara alltifrån vad ens hund heter, var kandidaten bor och att svampplockning och golfspelande är en hobby.

Satsa på att efterfråga ett strakt CV där kompetensen, förmågorna och erfarenheterna framkommer tydligt kopplat till den utlysta tjänsten.

Men avfärda inte en kandidat som anses överkvalificerad utan att fråga varför personen gör ett nytt vägval i sitt liv!

Av: Tove Möller och Åsa Gustafsson

Tove Möller är flerfaldigt prisbelönt senior expert inom Diversity Eqiuty & Inclusion med erfarenhet sedan drygt 20 år. Tove driver The Accessible Societymed sin bolagspartner Mia Woll Hedin som är expert på hållbara, tillgängliga evenemang och möten. Företaget arbetar med alla slags bolag, som vill vara ett inkluderande företag. Som föreläsare, konsulter eller som gig-are. Kontakt: info@access-society.se Läs mer på www.access-society.se

Åsa Gustafsson, expert på mångfald och inkludering, drivs av win-win i att företag blir hållbarare samtidigt som att alla anställda mår och trivs bättre. Åsa jobbar mycket med finans, tech och ideella organisationer i sitt företag Futurista. Kontakt: in[email protected] Läs mer på www.futurista.se

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Strömma Evenemang Hållbart: Ett fall av genial batterianvändning

Hållbart evenemang, Ett fall av genial batterianvändning!

Annons

När du står inför en evenemangsplats som sträcker sig över en imponerande 850 m2, väntar att välkomna över 300 gäster, och inte en enda strömkälla är tillgänglig så långt ögat kan nå, vad gör du? Detta var den utmaning och möjlighet som vi på robot event omfamnade, där innovation och hållbarhet stod i rampljuset.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Årets upplaga av Executive Assistant Awards är avgjord. Executiveeffect bjuder på bilder från prisceremonin.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com