Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-07-27 | Undersökning

Undersökning: Varannan chef tror att Coronaeffekten blir långvarig

På kort sikt spår två av tre svenska chefer att coronapandemin får negativa effekter på det egna bolagets affärsverksamhet. Fler än hälften av dem tror även att effekten blir långvarig. Det visar en undersökning bland 200 svenska chefer som Randstad har låtit genomföra.

Undersökning: Varannan chef tror att Coronaeffekten blir långvarig

Företagens framtid ser mörk ut om man frågar svenska chefer. Efter coronavirusets framfart har 80 procent av bolagens affärsverksamhet påverkats negativt på ett eller annat sätt. Det är främst den ekonomiska situationen i Sverige (60 %) och kostnadshanteringen (55 %) som har bidragit till det nuvarande läget. En majoritet menar även att coronaviruset kommer att påverka deras verksamheter negativt – både kortsiktigt (66 %) och långsiktigt (54 %). Det visar en undersökning bland 200 svenska chefer som bemannings- och rekryteringsbolaget Randstad har låtit genomföra.

Vidare visar undersökningen att nästan åtta av tio chefer (78 %) har tvingats säga upp avtal med externa konsulter och avbryta outsourcing av tjänster (75 %) för att klara den ekonomiska situationen. Dessutom har två tredjedelar (64 %) tvingats stänga ned sina verksamheter, i alla fall tillfälligt, och hälften av dem (53 %) har avskedat personal.

– Många är oroliga över det rådande läget och företagen kämpar redan nu för att klara av den ekonomiska situationen. Nu behöver de flesta företag ställa om inför framtiden, och där har vi ett stort ansvar och gör redan nu mycket för att hjälpa dem att säkert kunna återgå till sina verksamheter när tiden är rätt, säger Kristofer Nilsson, säljdirektör på Randstad.

64 procent av de svarande säger också att coronavirusets effekter kommer att förändra deras arbetssätt i framtiden. Framförallt kommer hemarbetet att fortlöpa och jobbresor spås ersättas med digitala möten. Mer än hälften (58 %) av de tillfrågade kommer att satsa på teknik som möjliggör effektivt distansarbete för att kunna hantera liknande situationer i framtiden. Framförallt vill man uppgradera sitt IT-nätverk och säkerhet, samt sina digitaliseringsprocesser och arbetsmetoder.

Faktorerna som har drabbat företagen mest efter Coronautbrottet:

  • Den ekonomiska situationen i Sverige 60%.
  • Kostnadshanteringen 55%.
  • Tillväxthanteringen 37%.
  • Nyrekryteringar och bibehållande av personal 33%.
  • Processförbättringar 32%.
  • Innovationer och ny teknik 22%.
  • Prissättningspress 18%.
  • Lagändringar 17%.
  • Konkurrensen 10%.
  • Övrigt 17%

Om undersökningen:
Randstad ”COVID impact report” presenterar data som Randstad har samlat in från intervjuer med nästan 200 chefer som är ansvariga för både mindre och större företag inom diverse branscher. Undersökningen genomfördes mellan perioden maj-juni 2020.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Nomineringen till Stora Eventpriset 2025 är nu öppen!

Nomineringen till Stora Eventpriset 2025 är nu öppen!

Har du som executive assistant stött på en person i eventvärlden som verkligen imponerat på dig? Någon som med drivkraft och nytänkande tagit sig an branschens utmaningar med mod och blivit en inspirerande förebild för andra? Nu har du chansen att lyfta fram och uppmärksamma den personen!

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Hur ser vardagen ut för Sveriges Executive Assistants, VD-assistenter och ledningsassistenter idag? Nu lanserar vi på Executiveeffect EA Barometern 2025 – en unik undersökning som samlar in erfarenheter, utmaningar och möjligheter från yrkesrollen.

Executive Assistant-rollen år 2025 är en profession i snabb förändring

Executive Assistant-rollen år 2025 är en profession i snabb förändring

Rollen som Executive Assistant blir mer strategiskt avgörande än någonsin tidigare. Teknikutveckling, nya sätt att arbeta och höga krav på ledningsstöd gör det till en både spännande och utmanande tid att vara i yrket​. Här är nio tydliga trender som just nu formar yrkesrollen – och påverkar assistenters dagliga arbete.

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Annons

Årsstämmornas högtid närmar sig och det kan tyckas krångligt att behöva genomföra stämman digitalt med deltagare på distans. Vi skulle vilja säga att det är precis tvärt om och istället kalla det för ”ett smidigt måste”.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Valley Bank söker Sales Assistant (Healthcare) – New York
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Kontorschef till CSN:s Inbetalningsavdelning – Göteborg
  • Jobb: Atea Gävle söker leveranskoordinator med kontorsansvar
  • Kontorschef bank – Länsförsäkringar Region Söder
  • CSN söker kontorschef – Inbetalningsavdelningen Göteborg
  • Sales Assistant-jobb hos SBH Fashion, New York | Modebranschen
  • Sales Assistant-jobb New York – Mega Mega Projects | Smycken
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Studerande Legal Assistant (deltid) – Svea Solar, Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg
  • Studerande Legal Assistant deltid – Svea Solar Stockholm
  • Epiroc söker Business Area Executive Assistant – Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant – Nacka, Stockholm | Jobb
  • EIB rekryterar Assistant/Office Manager i Budapest – Sök nu
  • EA/VD-assistent & Social Media Manager – finans, Stockholm
  • Boardtalk söker VD-assistent & Social Media Manager – Stockholm

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Automatiskt utkast

Malmömässans Julshow goes Disco Explosion

Glitter, glamour och doften av jul fyller luften- välkommen till årets mest glittrande julfest. Här möter Studio 54 ett pulserande julbord i street food stil-som en levande julmarknad med smaker, musik och stämning i världsklass.
Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Som Executive Assistant har du en central roll i att se till att möten är välorganiserade och produktiva. Det är lätt att möten slösar bort tid och tappar fokus, men genom att tillämpa några enkla principer kan du hjälpa till att skapa möten som gör skillnad. Här är några konkreta tips för att förbättra möten och undvika vanliga fallgropar.
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com