Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-03-23 | Gästskribent | Reflektion

Reflektion kring vad Covid-19 innebär för vd-assistenter

Marie Voss, vd-assistent på Handelskammaren och ansvarig för Handelskammarens Nätverk för vd-assistenter, delar med sig av sina reflektioner kring coronaviruset och bjuder samtidigt in till ett arrangemang på temat.

Reflektion kring vad Covid-19 innebär för vd-assistenterMarie Voss, vd-assistent på Handelskammaren och ansvarig för Handelskammarens Nätverk för vd-assistenter.

När det är fråga om kris, vilket vi måste kalla rådande situation, så blir vd-assistentens arbete intensifierat. Med det menar jag att det ställs ännu högre krav på vår förmåga att kunna agera snabbt och hitta nya lösningar. Då vi ofta agerar bollplank till vd/ledningsgrupp förväntas det också att vi håller oss konstant uppdaterade i aktuella frågor och är beredda att sadla om snabbt. 

Notera också att en vd-assistent oftast blir ”hittad”/headhuntad snarare än att hen söker sig till yrket. Vi är med andra ord handplockade för våra specifika egenskaper och att vara lösningsorienterad, strukturerad och lyhörd är egenskaper som är viktiga i krissituationer. 

Har fått många frågor och tankar i Handelskammarens Nätverk för vd-assistenter i samband med Covid-19 och mycket har såklart handlat om att ställa in och flytta fram möten och konferenser. Resor som inte blir av och många affärer som därmed också uteblir, negativ energi med andra ord. Men det är då, i kristider, det är som viktigast med Nätverk. Och vi har verkligen stöttat varandra, delat med oss av tips och råd och gemensamt kommit fram till kreativa lösningar.

Med hänsyn till Coronavirusets spridning kör vi därför också nästa arrangemang i Nätverket helt online. Temat är ”Så slår Coronaviruset mot Sydsverige – exklusiv update online!” Lika inspirerande och lärorikt som vanligt – men i ett nytt format.  För när förutsättningarna ändras så hittar vi vd-assistenter nya vägar att mötas och utvecklas i!

Länk till arrangemanget finner du här.

——————–

Marie Voss
Vd-assistent på Handelskammaren och ansvarig för Handelskammarens Nätverk för vd-assistenter

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Fotografiskas 5 bästa lokaler för möten, event och konferens 2023

Fotografiskas 5 bästa lokaler för möten, event och konferens 2023

Annons

Ett möte, en konferens över dagen eller en kick-off, produktlansering eller fest för hundratals gäster? Fotografiskas inspirerande lokaler vid Stadsgårdskajen, med den hänförande utsikten mot vattnet, bjuder på en otrolig inramning för alla typer av möten. Här finns lokaler i alla tänkbara storlekar, med alla tekniska finurligheter som krävs. De pågående fotoutställningarna adderar inspiration till era möten och det prisbelönta, växtbaserade köket bjuder på fantastiska smakupplevelser, sprungna ur visionen om att inspirera till en mer medveten värld. En perfekt plats att mötas på helt enkelt! Här erbjuds också en rad aktiviteter med upplevelser för alla sinnen, som skapar ytterligare inramning till er konferens eller event.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...
12 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

43 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

Att ha en bra affärsresebyrå som partner kan underlätta livet för dig som Executive Assistant. Inför nästa upphandling, se till att läsa på och jämföra olika aktörer för att se vilken som passar ert företag bäst. Executiveeffect listar 43 resebokare att ha koll på.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com