Ja vi längtar nog alla till ett ”normaltillstånd”, vad nu det kan vara. För är det något vi kan vara säkra på är det att det som var normalt innan pandemin inte är det efter pandemin. Den här perioden har påskyndat digitaliseringen och detta har medfört att allt fler har upptäckt och vant sig vid nya lösningar. I vissa fall har dessa lösningar visat sig otroligt effektiva och bättre än hur man arbetade tidigare, i andra fall har de kompletterat befintliga lösningar och det finns säkert de som är rent temporära.
Inom eventindustrin så har vi under en cirka ett år mer eller mindre enbart haft digitala event. Många har fått använda sig av nya digitala lösningar som de aldrig använt tidigare – med varierad framgång. Några har fungerat fantastiskt bra medan andra kanske snarare har ökat längtan till de fysiska eventens återkomst då de skapat en massa strul.
Än så länge har de fysiska eventen dock lyst med sin frånvaro även om vi kommer närmare och närmare. Vi vet inte hur hösten kommer att se ut, men vi har en bild av vad våra kunder tror och planerar för då vi har frågat deltagarna på våra webinars. Hur ser marknaden då på kommande event? Ja, de svar vi fick såg ut så här:
Hur planerar ni era event inför Q2?
Hur planerar ni era event inför hösten?
Det är väldigt tydligt att marknaden planerar för Hybrideventets genombrott! Ingen planerar att ställa in utan kommer att planera för det bästa eventet någonsin. Att spekulera om när vi kan träffas fysiskt gör vi nog alla, men det är ju än så länge bara gissningar. Vad vi däremot kan göra är att planera för de event som ska ske i höst oavsett om de kommer att kunna genomföras fysiskt eller digitalt.
Många har fått nya upplevelser genom de digitala eventen som de inte vill vara utan – även om det skulle vara möjligt att genomföra nästa event fysiskt. Arrangörer har nått en mycket större målgrupp och fler besökare med en större geografisk spridning vilket man givetvis inte vill släppa. Deltagare har uppskattat effektiviteten det medför att kunna deltaga digitalt. De slipper resa och kan tillgodogöra sig det de vill på väldigt kort tid. Men, samtidigt är vi många som vill träffas fysiskt igen! Hur kombinerar vi våra fysiska event med alla fördelar med det digitala? Gör som de allra flesta gör: Planera för ett hybridevent!
Förutom att vi på Trippus är övertygade om att det är framtidens ”normala” så kommer ett event som planeras utifrån en hybridlösning att kunna genomföras oberoende av läget i landet eller i världen. Vi kommer i bästa fall att kunna erbjuda kombinationen av fördelarna med de två typerna av event, samtidigt som vi säkrar att vi kan genomföra det helt digitalt om restriktionerna skulle kvarstå.
Det absolut viktigaste (förutom själva arrangemangen) är att använda en plattform där deltagarna kan mötas oavsett om de deltar fysiskt eller digitalt, där de kan uppleva så mycket som möjligt på ett likartat sätt och där de känner att de inte missar någonting beroende på hur de deltar. Man måste helt enkelt använda sig av en leverantör som tillgodose detta med EN lösning.
Efter att i snart 20 år ha hanterat de fysiska eventen har vi på Trippus under det senaste året skapat oss breda erfarenheter inom det digitala området och levererat digitala lösningar för mässor, utställningar, konferenser, årsmöten och stämmor vid mer än 100 tillfällen. Men en stark tro på att kombinationen kommer att bli lösningen på våra kunders behov har vi under den senaste perioden lagt mycket kraft på att skapa lösningar för detta. Nu har vi tagit fram tjänster för att höstens och framtidens event ska kunna ske fysiskt och digitalt vid samma tillfälle. Är det dags för er att planera för detta? Troligen!
Vill ni veta mer är ni välkomna på vårt webinar om Hybridevent den 15 april klockan 10.00. Där ska vi försöka svara på följande frågor:
- Hur kombinerar vi bäst fördelarna med fysiska och digitala event?
- Hur hanterar vi deltagare som deltar fysiskt respektive digitalt?
- Hur skapar vi interaktion när vi har vissa deltagare på plats och andra på distans?
Anmäl dig på trippus.net/hybridevent15apr eller kontakta oss på sales@trippus.com. Framtidens ”normala” är hybriden!