Hallå där… Sebastian Tham, Försäljningschef, Hilton Stockholm Slussen. Vi ställde några frågor för att ta reda på vad Hiltons koncept ”Hilton EventReady with CleanStay” innebär.
Ni lanserade i juli ett globalt koncept som heter Hilton EventReady with CleanStay, hur har mottagandet varit under hösten?
Det har verkligen uppskattats bland våra kunder som känt sig väldigt trygga och säkra med sitt genomförande hos oss trots pandemin. Vi som hotell har fått ställa om och anpassa oss efter något som de flesta idag kallar ”det nya normala”. Vi har alltid haft bra och noggranna rutiner för att skapa trygga och säkra möten. Det vi gör annorlunda idag är att vi har förbättrat dessa rutiner ytterligare samt att vi tydligt visar och demonstrerar för kunderna hur vi säkerställer detta. Tidigare har också städningen genomförts när gästerna inte varit på plats eller i närheten. Idag utförs istället städrutinerna så pass ofta att städpersonalen kontinuerligt vistas vid ytor där våra gäster befinner sig. Även detta är något som skapar trygghet hos våra gäster genom att de ser att städpersonalen är på plats och utför städrutiner regelbundet.
Det har varit en berg-och dalbana sedan pandemin slog till under mars månad med nya riktlinjer från regeringen. Stora förändringar har skett, men vi har jobbat hårt och snabbt för att kunna anpassa vårt erbjudande efter detta. Högsta prioritet har varit att säkerställa att våra medarbetare, kunder och gäster är trygga.
Vi ser att ledtiden vid bokningsförfrågningar är betydligt kortare idag. När vi frågar våra kunder vad som är viktigt för dem när de ska boka sitt möte anser de flesta att ”flexibla bokningsvillkor” och hur vi ”säkerställer renligheten” är de högst prioriterade frågorna. Konceptet ”Hilton EventReady with CleanStay” ska hjälpa våra kunder att förstå vad vi gör för att säkerställa detta. När det gäller bokningsvillkoren erbjuder vi väldigt generösa villkor. För att nämna några har vi ett som heter Meeting Simplified där kunden får 24timmars kostnadsfri avbokning innan ankomst för alla möten och event upp till 35 personer inklusive mat och dryck. För större möten över 35 personer eller ett värde upp till 500 TSEK får kunden 8 dagars fri avbokning innan ankomst.
Vad betyder Hilton EventReady with CleanStay och vad innebär detta lite mer utförligt?
”Hilton EventReady with Cleanstay” är ett koncept som utvecklats speciellt för möten och event, också en del av Hilton Cleanstay som lanserades i somras. Konceptet innehåller ett flertal olika områden som ska ta standarden för renlighet och desinfektion inom Hilton Hotels till en ny nivå.
Flexibilitet, säkerhet och socialt ansvarstagande är viktiga nyckelord i konceptet. De olika områdena innefattar i princip alla delar av hotellet; hotellrummen, frukosten, restaurangen, köket, möteslokalen, receptionen, lobbyn etc. Även de nya bokningsvillkoren, försäljning, samarbeten och miljöarbetet är en del av konceptet som påvisar att det innefattar alla avdelningar.
När det kommer till möten och event har vi kartlagt de 10 mest utsatta kontaktytorna i en möteslokal. Dessa ytor fokuserar vi extra mycket på och desinficerar regelbundet. 30 minuter innan varje möte/event går vi igenom en checklista för att säkerställa att dessa ytor är rengjorda. Detta erbjuds även våra kunder att få ta del av. Vi förseglar alla dörrar för att visa våra gäster att ingen annan har varit i lokalen efter att vi har desinficerat och städat. All mat och dryck under våra event serveras i förslutna hållbara portionsförpackningar istället för bufféer som tidigare varit standard. Vi erbjuder också skräddarsydda mat- och dryckesalternativ efter kundernas önskemål såväl som stora ytor för det kreativa mötet. Utöver detta finns handtvål, handdesinfektion, avskiljare och avståndsskyltar utplacerade på ett stort antal strategiska platser.
Vilken del av konceptet har uppskattats mest av era svenska kunder?
Den extraordinära städningen är något som är mycket uppskattat bland våra kunder. Det som absolut har fått mest positiv respons och som kunderna värderar högt är vår flexibilitet i möteskonceptet Meetings Simplified där kunden tar en liten ekonomisk risk och kan avboka sitt event med mycket kort varsel.