Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-09-16 | Aktuellt | Säkerhet

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”Key Dolk, vd på Bergendal.

Den 1 juli 2020 blev Bergendal Sveriges första CovidClean-certifierade konferensläggning.

CovidClean är en helt ny internationell standard för att kvalitetskontrollera och säkerställa rutiner, utrustning och åtgärder för att minska smittspridning av Covid-19.

Den nya standarden behandlar allt från städning, hygien och fysisk distansering till utbildning, medvetenhet och resurser på plats.

Bergendals krisgrupp agerade snabbt

Bergendals vd Key Dolk tror att anledning till deras goda resultat av hanteringen av Covid-19 beror på deras välfungerande krisgruppsarbete. Krisgruppen var snabba med att börja agera på allmän information kring viruset och dess spridning.

– Redan söndagen på sportlovet hade vi vidtagit de första åtgärderna genom att kartlägga alla våra medarbetare samt inhyrd personal. De som hade varit utomlands fick stanna hemma när verksamheten drog igång på måndagen, berättar Key Dolk.

Key Dolk berättar att de även stängde rumsbokningskanalerna för att få kontroll över sina hotellgäster. De avbröt också sin kemikaliefria städning och satte upp skyltar om att tvätta händerna sattes upp på toaletterna.

Luftreningsmaskiner, handsprit och japansk hälsning

– Vi ställde ut vår luftreningsmaskiner som renar 300 kvadratmeter per timme från virus, bakterier och andra luftburna partiklar, berättar Key Dolk och fortsätter:

– Handsprit utplacerades vid kaffebufféer, i receptionen och på allmänna toaletter. Vi instruerade dessutom vår personal att använda sig av en så kallad japansk hälsning. Det vill säga buga istället för att ta i hand.

Bergendal styrde även om verksamheten så att konferensgrupperna var totalt åtskilda från varandra.

”Det är viktigt att ha en välfungerande krisgruppsarbete”

– För att få certifikatet gjordes först en självgranskning via SafeHotels CovidCleanverktyg. Därefter kom en inspektör från Safe Hotels ut till Bergendal för att granska våra rutiner på plats, berättar Key Dolk.

Till andra mötesanläggningar som vill bli certifierade menar Key Dolk att det är viktigt att ha ett välfungerande krisgruppsarbete. På det sättet upprättas en säkerhetsmedveten kultur i företaget.

Det kostar med säkerhet menar Key Dolk

– Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering och komma ihåg att det kostar. Att både säga att man aktivt arbetar säkerhet och samtidigt dumpa priserna går inte ihop, säger Key Dolk och fortsätter:

– För att få certifikatet tycker jag att man ska granska sina rutiner beträffande smittspridning inom verksamheten och därefter kontakta SafeHotels för råd och stöd inför certifiering.

Positiv feedback och fler bokningar

Key Dolk berättar att de får mycket positiv feedback på sitt säkerhetsarbete kring Covid-19. Hon berättar att de även har märkt en ökad efterfrågan och fler bokningsförfrågningar på grund av deras certifiering.

– Jag tror att det även i framtiden kommer vara viktigt att via en extern seriös part låta sig granskas så att man inför gäster och kunder kan visa att säkerhetsarbetet är på riktigt.

Exempel på genomförda åtgärder:

  • Tät dialog med kunder.
  • Personal som är utbildad i symptom en person med trolig Covid-19 smitta uppvisar samt hur smittan sprids.
  • Fastställd rutin finns implementerad för att säkerställa hantering av en troligen smittad person inom verksamheten.
  • Två IR-termometrar finns att tillgå.
  • Har ett lager av skyddsutrustning så som skyddsdräkter och munskydd.
  • Fastställda rutiner är implementerade hos personalen vad det gäller städning och desinficering.
  • Inga lånepennor i receptionen.
  • Slutat med buffélunch tillsvidare.
  • Tagit bort salt och peppar från borden.
  • Inga köbildningar.

Läs hela dokumentet med åtgärder.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset i Stockholm — en halvdagskonferens för Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Bakom arrangemanget står Executiveeffect, och VD samt projektledare Victor Träff berättar hur deras egen branschundersökning har format programmet.

Nu kan du rösta – här är nominerade till Sveriges Snyggaste Kontor 2025

Nu kan du rösta – här är nominerade till Sveriges Snyggaste Kontor 2025

Årets upplaga av Sveriges populära arbetsplats­tävling har öppnat för omröstning. Från såväl större koncerner som mindre byråer har 22 kontor nominerats till att bli “Sveriges snyggaste kontor 2025”. Du har möjlighet att ge din dagliga röst – men hur gör man och vilka är alla nominerade? Vi reder ut allt.

ChatGPT Atlas – webbläsaren som vill omdefiniera surfandet

ChatGPT Atlas – webbläsaren som vill omdefiniera surfandet

OpenAI släpper nu sin nya webbläsare ChatGPT Atlas – ett ambitiöst försök att placera sin populära chattbot mitt i surfupplevelsen och utmana de traditionella webbläsarna.

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Annons

På Fotografiska är varje event en helhetsupplevelse där samtal, rum, smaker och intryck flyter samman. Vår vision är att vara en av Nordens mest nyskapande eventdestinationer – och nu tar vi ytterligare ett steg i den riktningen. Fotografiska är stolta över att presentera vår nya samarbetspartner i Matalliansen: Häxangruppen.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi ...
EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset i Stockholm — en halvdagskonferens för Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Bakom arrangemanget står Executiveeffect, och VD samt projektledare Victor Träff berättar hur deras egen branschundersökning har format programmet.
Nu kan du rösta – här är nominerade till Sveriges Snyggaste Kontor 2025

Nu kan du rösta – här är nominerade till Sveriges Snyggaste Kontor 2025

Årets upplaga av Sveriges populära arbetsplats­tävling har öppnat för omröstning. Från såväl större koncerner som mindre byråer har 22 kontor nominerats till att bli “Sveriges snyggaste kontor 2025”. Du har möjlighet att ge din dagliga röst – men hur gör man och vilka är alla nominerade? Vi reder ut allt.
Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com