– Med så mycket tid, pengar och resurser som läggs på ett event är det många som missar möjligheten att lägga på ett digitalt lager. Något som tar ditt fysiska event till den digitala världen, och inte begränsar upplevelsen till de som är där på plats, säger Siri Hemsley på Homage, med över 5 års erfarenhet inom datadriven Influencer Marketing. Vi hjälper våra kunder att kombinera deras event med influencer marketing för maximal effekt.
Influencer marketing är ett mer och mer vanligt inslag i varumärkens mediamix och kan användas för sig eller som ett sätt att lyfta en befintlig kampanj – eller en brand experience. Det som gör denna kanal så unik är träffsäkerheten hos målgruppen, mätbarheten och framförallt kraften i att avsändaren är någon du litar på och ser upp till.
Kurerade gästlistor eller Guests with a mission
Event har traditionellt sett förlitat sig på PR och förtjänad media som genereras tack vare att inflytelserika personer bjuds in och att det finns element som gästerna inte kan låta bli att dela. Men hur kan du säkra upp att det faktiskt kommer delas på sociala medier från ditt event?
– Att gäster delar och sprider ditt event på sociala medier är fantastiskt, men inte något man kan räkna med och framförallt något som inte sker av sig självt, säger Siri. Vi brukar jobba med en typ av förtjänad media där vi hjälper våra kunder att kurera gästlistor med inflytelserika personer med följare inom din målgrupp för att optimera för relevant och förtjänad media. Men utöver det rekommenderar vi också att man även inkluderar garanterad räckvidd genom något vi kallar Guests with a mission.
Guest with a mission innebär att Homage tar fram ett antal personer som når varumärkes målgrupp som är på plats som gäst, men också med ett uppdrag.
– Dessa personer kommer till eventet och skapar content efter en kreativ brief för att säkra upp att upplevelsen delas med din målgrupp. Risken med förtjänad spridning är att fokuset blir fel, att alla delar artisten som spelar, men ingen delar din produkt eller det som eventet faktiskt handlar om. Genom en kreativ brief ser vi till att de betalda gästerna får fram budskapet ni vill framföra till era konsumenter, säger Siri.
Under pandemin var Guest with a mission ett optimalt sätt att göra event då det digitala lagret blev avgörande på grund av deltagarrestriktionerna. Under våren gjorde Homage fyra middagsevent med Santa Maria där sex influencers fick bjuda med sig två vänner och sprida upplevelsen och Santa Marias nya produktserie till deras följare. Fotograf: Martin Ståhlberg
Trots den stora potentialen och resultaten som ett digitalt lager kan ge är det många som tvekar.
– En vanlig missuppfattning är att influencer marketing är dyrt. Men i många fall har våra kunder kunnat allokera 10-20% av sin eventbudget och lagt på ett digitalt lager och med det kunna nå flera hundra tusen i sin målgrupp under ett event, säger Siri. Vidare så är många osäkra på vart de ska börja och vilka man kan jobba med. Där hjälper vi er att ta fram en träffsäker lista bland miljoner influencers och administrerar hela processen från kreativ brief till förhandling och support på plats.
När är ett digitalt lager relevant?
Kan ett digitalt lager läggas på vilket event som helst? Absolut, menar Siri, så länge din målgrupp finns på Instagram, TikTok eller Youtube kan vi hitta de influencers som når dessa personer.
– Vi är vana att jobba med varumärken med nischad och klurig målgrupp, avslutar Siri. Det fina med att ha tillgång till så många datapunkter för varje influencer är att vi kan filtrera och söka både gällande ålder, kön, men även intressen och inkomst för att etablera att vi når en relevant och köpstark publik för kunden.