Trots modern teknik – rösten är alltjämt vårt viktigaste verktyg
Ibland blir du också coach. Du föreslår chefen att VD ska göra si eller göra så. Det kan handla om verksamhetsutveckling, förändringsledning, digitalisering m.m. Det finns hur många frågor som helst som är angelägna. Tidens strömningar och trender bestämmer vad som för tillfället ska vara i fokus.
Allt det där som chefer ska göra mynnar sen allt som oftast ut i muntlig kommunikation. Detta i form av anföranden, presentationer, pitcher och att leda möten. Och här kommer vi in på ett område som vi lätt glömmer bort och som alltför sällan ingår i den coaching många VD:ar skulle behöva. Nämligen talarträning/retorik/presentationsteknik.
För ett ämne som är tidlöst och som alltid borde ”peaka” är just muntlig kommunikation i olika former av ”skarpa lägen”. Egentligen vet vi ju att den muntliga leveransen – HUR vi säger det vi säger – har stor inverkan på hur ett budskap landar. Men i nordisk kultur gör vi sällan så mycket åt detta ämne. Vi tänker att Kajsa är sån och Kalle och Kalle på ett helt annat sätt, något som det inte går att göra något åt, som kroppslängd eller hårfärg. Vilket naturligtvis är helt uppåt väggarna. Precis som vi kan bli bättre inom vilket annat område som helst så kan vi naturligtvis utveckla våra färdigheter när det gäller muntlig kommunikation i ”det skarpa läget”.
God muntlig kommunikation är inte allena saliggörande – men oj vilket kraftfullt verktyg det kan vara!
Så beträffande din rådgivning, coaching och feedback: när är det dags för din VD att ta nästa steg?
Beträffande höstens kommande möten och presentationer så följer här tre råd du kan coacha VD med:
1.Ha aldrig bråttom. Det handlar om förhållningssätt. Du kan ha ont om tid men aldrig bråttom. Ingenting slår det lugna beteendet (får dock inte förväxlas med det sega beteendet). Den som inte stressar äger situationen.
2.Våga förstärka artikulationen. Som mottagare älskar vi tydlighet, att höra bra. God artikulation förmedlar engagemang.
3. Be den du rådger att ställa sig denna fråga: hur kan jag ta nästa steg för att på riktigt attrahera till lyssning och interaktion. Hur skapar jag intresse, förväntan och nyfikenhet?
Glöm aldrig det pedagogiska perspektivet på det som ska kommuniceras och att rösten är alltjämt vårt viktigaste verktyg.
Av: Per Furumo
Om Per Furumo:
Konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker han ut bland Sveriges retorikkonsulter. Per arbetar med en mängd stora företag och organisationer samt offentliga personer.
Läs mer: Hållbart resande och klimatsmarta tips till resebokare och affärsresenärer