Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-11-27 | Profiler

“Personkemin mellan min chef och mig uppstod direkt vid första intervjun”

Trots ett knappt år i rollen som chefsassistent så älskar hon redan både sin arbetsplats och variationen i sitt arbete. Möt Frida Bodin, chefsassistent på Väsbyhem, som menar att det alltid är med lätta fötter och med ett leende på läpparna som hon går till jobbet. Nästa steg? Att att bli ännu lite vassare och bättre på hur hon kan arbeta för att underlätta sin närmaste chefs vardag.

“Personkemin mellan min chef och mig uppstod direkt vid första intervjun”

Hej Frida Bodin! Vem är du och var, samt vad jobbar du med?
– Jag är 29 år gammal och arbetar som Chefsassistent på AB Väsbyhem – ett kommunalägt bostadsbolag med 80 anställda som verkar inom Allmännyttan.

Hur länge har du varit chefsassistent?
– Jag började i april i år och har tidigare arbetat inom olika serviceyrken.

Vad lockade dig till rollen?
– Min moster, som också är min stora förebild i livet, har arbetat som vd-assistent i över 10 år och jag har alltid tyckt att hennes arbete har verkat så otroligt roligt. När jag skulle tillbaka till arbetet efter min andra föräldraledighet så fanns plötsligt annonsen där med min drömtjänst. Och från första mötet med min nuvarande arbetsplats så har jag älskat den! I efterhand har jag fått höra att även min chef hade bestämt sig för mig direkt efter vår första intervju – ändå fick jag pina mig igenom hela rekryteringsprocessen…! Personkemin oss emellan uppstod alltså direkt.

Vad hade du för förväntningar på rollen innan du började – och har de införlivats?
– Jag hade redan innan förstått att den här rollen handlar mycket om att hålla koll på saker, planera och hela tiden ligga steget före – vilket jag tycker är otroligt roligt. Och detta stämmer ju väldigt bra med verkligheten. Ibland kan det kännas lite läskigt med arbetsuppgifter som är nya för mig. Jag tycker om att veta vad jag gör och kan nog vara lite rädd för att göra fel. Den här tjänsten är därför perfekt för mig – alla på företaget är otroligt förstående och det är verkligen okej att inte kunna allt från början.

Vad har du för bakgrund?
– Jag har arbetat flera år inom olika serviceyrken – jag började som receptionist och gyminstruktör och bytte sedan jobb till att bli ansvarig för reception och växel på ett hissföretag. Jag har även arbetat som ordermottagare samt som kundtjänstmedarbetare. Service har alltid legat mig varmt om hjärtat men det känns väldigt kul att nu ha fått växla från extern service till att arbeta mer internt – även om rollen innefattar en hel del kontaktytor med människor även utanför företaget.

Så här efter ett drygt halvår i rollen, vad känner du att du har att lära framåt?
– Oj, massor! Jag har förstått att det inte går att bli fullärd inom detta yrke och att utvecklingsmöjligheterna är enorma. Mitt närmaste mål är att bli ännu lite vassare och bättre på hur jag kan arbeta för att underlätta min närmaste chefs vardag. Men först och främst ska jag försöka vara lite ödmjuk mot mig själv och klara av ett helt ”kalenderår” på företaget. Det är ju egentligen först då som man haft möjligheten att se hur hela årscykeln går till.

Har du några ”kunskapskällor” du vänder dig till för att lära dig mer?
– Jag har bollat en del med min moster för att få lite tips i vissa situationer. Men jag har nog haft ganska fullt upp med att lära mig allt om branschen och det arbete som jag ska utföra. Jag ser fram emot att kunna få lite mer erfarenhetsutbyte framöver, gå någon kurs och vem vet – kanske skaffa mig en mentor inom området.

Hur ser din roll som chefsassistent ut?
– Jag har en hel del löpande arbete som är ständigt återkommande. Här ryms allt från att skicka ut dagordningar, skriva protokoll, hantera underlag till möten, styrelsearbete, planera företagskonferenser, administrera semesterlistor, hjälpa till med att ta fram de olika avdelningarnas verksamhetsplaner och företagets affärsplan samt arbete med budget och prognoser. Jag ska även ta över ansvaret för vårt 10-veckor långa introduktionsprogram för nyanställda på företaget.

Berätta hur en vanlig dag kan se ut!
– Lämnar jag barnen så är jag på plats strax innan åtta, annars tycker jag om att komma tidigt till arbetet. Dagen börjar alltid med kalenderadministration och att besvara mejl. Jag behöver få en bra överblick kring vad som händer den närmaste tiden för att därefter strukturera upp mitt arbete. Tyvärr händer det att mindre viktiga arbetsuppgifter ständigt får bortprioriteras och plötsligt har man skjutit på någon arbetsuppgift i ett par månader. Tisdagar är alltid mötesdag så varje tisdag skickas det ut dagordningar och skrivs protokoll. Sen är det bara att hänga med i resten av dagens agenda – det är ständigt full fart!

Vad tycker du är roligast med din tjänst?
– Jag är så otroligt glad över att få möjligheten att variera mitt löpande arbete med att engagera mig i sådant som jag tycker om och brinner för. Min arbetsplats är certifierade inom Great Place to Work och vi satsar otroligt mycket på medarbetartrivsel. Jag är ansvarig för företagets egna Peppgrupp som hittar på roliga saker för våra anställda. Dessutom är jag medlem i friskvårdsgruppen som arbetar med friskvården på arbetsplatsen. Till hösten lanserade vi ”Walk and Talk” som gav varje chef i uppdrag att hålla minst en avstämning med respektive medarbetare under en promenad utomhus – en satsning som vi har hört otroligt mycket gott om. Nästa projekt som jag ska börja kika på just nu är bygga ett litet företagsgym här i byggnaden.

– Jag vill också tillägga att de som gör mina dagar så otroligt roliga är ju förstås mina fantastiska kollegor – det är vi tillsammans som skapar det vi kallar för ”Väsbyhemandan”.

… och något som är mindre kul?
– Nej, faktiskt inte… Det är alltid med lätta fötter och med ett leende på läpparna som jag går till jobbet. Det jobbigaste är snarare av mer privat karaktär – hur man ska få ihop livet som tvåbarnsmamma med hämtningar, lämningar, VAB och heltidsjobb. Men jag har en otroligt förstående arbetsgivare och jag har möjlighet att arbeta hemifrån eller ta igen arbete på kvällen om jag känner att jag vill eller behöver det.

På vilket sätt känner du att du bidrar till företaget?
– Jag älskar att jag får komma med input och idéer. Mina erfarenheter och mitt perspektiv efterfrågas i ledningsgruppen och trots att jag saknar erfarenhet inom den kommunala bostadsbranschen sedan tidigare och dessutom har väldigt kort tid på företaget så är ledningsgruppen alltid öppna för att få höra mitt perspektiv i olika frågor. Jag har ju med mig egna erfarenheter till denna arbetsplats och det är med nya ögon som man kan utveckla och förfina sina arbetssätt.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Möt Christina Fredrikson:  ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

Möt Christina Fredrikson: ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

I drygt tre år har hon jobbat på Storskogen – först som Executive Assistant och sedan även som Office Manager. Hon lever efter devisen ”Don’t be nice, be kind” och hon har alltid varit en problemlösare. För Executiveeffect berättar Christina Fredrikson hur hon en gång tvingades boka in chefen på ett BB-hotell i Stavanger, hur hon ”rensar” hjärnan och om att bli utsedd till ”Årets kulturbärare”!

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Hur blir en eventapp till livskvalitet?

Hur blir en eventapp till livskvalitet?

Annons

En såg + brädor + skruvar = en bänk i trädgården = kaffe i solen tillsammans med familjen = livskvalitet.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!
Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

Vill du effektivisera hanteringen av företagets möten och konferenser? Välkommen till ett inspirerande frukostwebinar med konferensexperten Magdalena Höglund från Sthlmmöten.se
Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!
Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.

Expertråd

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Catering

Hur skapar du minnesvärda matupplevelser på jobbet eller vid ett större event? 2025 års cateringtrender har svaret – och de bjuder på mer än bara god mat.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

Affärsresor

SAS är för andra månaden i rad världens mest punktliga flygbolag. Redan under april 2025 intog de rankingen och nu även under maj 2025, både i Europa och globalt.

100 Ledningsassitenter minglade på Artipelag

Mingelbilder: Hundra ledningsassistenter gästade Artipelag

Event

Den 10 juni arrangerade Executiveeffect till tillsammans med Artipelag, Lars Wallin och Louis Buillot en exklusiv visning av Artipelags eventlokaler och utställningen ’Lars Wallin Atelier – 35 years of Fashion Stories’ – med designern själv på plats!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com