– Många frågar vilka det är som tillhör den digitala generationen, och svaret är att generationen inte tillhör en särskild åldersgrupp. Den digitala generationen är en kultur som tillhör alla som lever i dag, oavsett om man vill det eller inte, säger Åsa Caap, Head of Space.
“Space är en hub – en mötesplats för alla, skapad för att alla ska känna sig välkomna”
Åsa Caap kommer senast från rollen som CEO för Our/Vodka på Pernod Ricard och har en gedigen bakgrund inom innovation och marknadsföring vilket kommer väl till hand i uppbyggandet av en digital kultur för alla.
– För våra företagskunder erbjuder vi en plats i den digitala världen som de kan göra till sin egen. Tillsammans med vår personal skräddarsys upplevelser och aktiviteter som alla kan delta i. Det krävs inget ombyte för att slå kollegan i Rocket League eller Super Smash Bros., du kan till och med göra det med en drink i ena handen. Med en egen ingång till Space Arena gör våra kunder arenan till sin, och med världens största permanenta 19×5 m 8K LED-skärm och ljud- och ljussystem i världsklass är arenan skapad för att möta alla olika unika behov, säger Åsa Caap.
Nyligen invigdes det interaktiva hyllningsmuseet Avicii Experience på Space och under vintern har även Sveriges första sefliemuseum milajki Style FactOH!ry huserat i husets pop-up-lokaler – vilka båda kan bli en del av ett företagsevent. Om det är en interaktiv VR-installation eller ett NFT-galleri som väntar härnäst, frågar sig Åsa Caap samtidigt som hon lovar att man på Space alltid ska kunna förvänta sig något nytt, i framkant av den digitala generationens kultur. Både som privatperson och företagskund.
Digitala kulturcentret Space öppnade hösten 2021 med löftet “Making space for digital culture” i femte Hötorgsskrapan i hjärtat av Stockholm city. Under ett och samma tak samlas en kombination av de viktigaste ingredienserna inom digital kultur – gaming, musik, content creation och digitalt know-how, med ambitionen att skapa ett inkluderande hus där människor kan träffas, samarbeta och skapa tillsammans.
– Jag brukar säga att vi har tio olika startups i ett hus samtidigt. Att ha möten, konferens, event, co-work, restauranger, fik, gamingcenter, en galet “tech-ig” arena, kodningskurser för unga i Space Academy och butik under ett tak gör Space unikt. Det finns inget ställe i världen som erbjuder samma sak. Space finns för att skapa en fysisk plats i den digitala världen och för den digitala generationen. Space är en hub – en mötesplats för alla, skapad för att alla ska känna sig välkomna, säger Åsa Caap.
Vill du veta hur du och ditt företag kan ta del av Space? Kontakta oss för att skräddarsy ditt nästa event, hybridmöte eller konferens.
På Space hittar du följande delar:
Space Arena
En ultramodern arena med plug & play-möjligheter för både live och direktsändning.
Space Meetings
Möten för 4–449 personer. Håll din nästa konferens, möte eller event på Space. Här erbjuds en mängd flexibla kontorslösningar, med ett unikt service- och evenemangsutbud i hjärtat av Stockholm city.
Fler lokaler:
- Konferensrum
- Grupprum
- Eventlokaler
- Pop-up-miljöer
- Terrass
Space Studios
I Space Studios kan du skapa och sända valfritt innehåll. En kreativ lekplats för musik, podcasts, streaming eller video.
Space Community
Ett konferens- och co-working space där entreprenörer, start-ups och växande företag kan träffas och förverkliga idéer inom tech och digital kultur.
Avicii Experience
Ett interaktivt hyllningsmuseum tillägnat Tim “Avicii” Bergling.
Fat Cat
Ett asiatiskt brasserie med det bästa från det japanska och koreanska köket.
Space Gaming
Världens största gamingcenter, med över 400 gamingsetups.
Space Club
Premium gaming för 20+.
Space Market
Space egna butik med gaming-tillbehör, innovativ teknologi, urbant mode och limited-edition merchandise.
Space Academy
Kostnadsfria programmeringskurser för unga, för att skapa framtida karriärmöjligheter inom tech och digital utveckling.
Space Portal
Ett gamifierat lojalitetsprogram som förstärker din spelupplevelse.