Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. För att möta dessa kunders krav, idag och i framtiden, har Business Sweden investerat i digitala verktyg och processer de senaste åren.
Business Sweden arbetar bland annat med att skapa kontakter mellan ledare av internationella företag, liksom mellan företagsledare och ledare inom offentlig sektor. Ofta tar detta formen av mindre privata möten, men ibland förekommer möten i större skala. Ett exempel på detta är firandet av 150 år av diplomatiska relationer mellan Sverige och Japan. Till detta event reste mer än 100 företagsledare från Sverige till Tokyo för att diskutera ämnen såsom Framtidens Transporter och Framtidens Sjukvård.
Med mer än 300 deltagare och en mängd seminarier och möten som pågick parallellt var det en enorm utmaning att tillhandahålla relevant, korrekt och personligt anpassad information i rätt tid till deltagarna. Med MeetApp kunde Business Sweden tillhandahålla personliga agendor direkt till varje deltagares telefon, uppdaterade i realtid. Dessutom var MeetApp ett hjälpmedel för företagsledarna och andra deltagare att hitta varandra och skapa nya kontakter – en mycket central del i att göra affärer över gränser.
”Det är toppen att inte behöva bära runt en stor mapp med ett långt tryckt program – allt var lätt att följa direkt i appen”, sade en av deltagarna.
”Jag gillar verkligen appen. Det var enkelt att ladda in information i den. När vi hade många parallella programpunkter samtidigt hjälpte appen verkligen till för att skapa en struktur som är överskådlig”, sade Helena Carlsson – Liaison Manager, Trade Promotion at Business Sweden.
”För oss är MeetApp ett verktyg som förenklar vårt arbete samtidigt som det är ett sätt att skapa en effektiv process för att främja affärer, något våra kunder har stor nytta av. Den är väldigt enkel för våra användare att hantera och vi ser redan nu fler användningsområden än vi förutsåg när vi tog investeringsbeslutet”, säger Gustav Wennerblom, Head of Digitalisation at Business Sweden.