Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content
2020-12-02 | 7A | Annons

Nya siffrorna avslöjar: Flexibla kontor billigare än egna lokaler

Kontorshotell sägs vara dyrare än att sitta i egna lokaler. Här är siffrorna som bevisar motsatsen.

Nya siffrorna avslöjar: Flexibla kontor billigare än egna lokaler
På bild: Ida Tengman, 7a

– Vi har hjälpt kunder spara miljonbelopp när de flyttat in till oss, säger Ida Tengman, försäljningschef hos kontor- och konferensaktören 7A.

En seglivad myt. Så beskriver Ida Tengman uppfattningen om att kontorshotell ger högre kostnader för företagen än klassiska egna kontor där man tar hand om allt själv.

– Det är verkligen en myt som inte stämmer alls. Möjligen om man är ett företag med 3000 anställda och driftar en egen fastighet själva, men har du 200 anställda och gör din upphandling ordentligt blir det sällan dyrare utan snarare tvärtom, säger hon och konstaterar att frågan ofta dyker upp när företag hör av sig till 7A:

– I de allra flesta fall, ja. Om man bara tittar på prislappen mellan en kallhyra på egen lokal och en offert från ett kontorshotell kan det se billigare ut med egna lokaler. Men det är som att jämföra äpplen med päron eftersom man inte tänkt på de övriga kostnaderna. I vår ”all inclusive-lösning” är de redan inbakade.

Räknar annorlunda

Hur blir det då billigare med kontorshotell? Tengman pekar på att ett förändrat sätt att räkna på hyreskostnaden ger ett annat utfall – och lyfter flexibilitet som en viktig faktor:

– Det man ska räkna på är vad den effektiva kontorsytan kostar per person utifrån minsta möjliga yta för de faktiska behov man har nu, men också för kommande månader.

– I osäkra tider kan det vara tufft att sitta fast i långa avtal med kontorsytor som man inte använder fullt ut. Det kostar mycket pengar.

Hon rekommenderar också att uträkningen bör innehålla alla kostnader man själv får bära i egna lokaler:

– En sådan enkel sak som kostnaden för sophantering som är jättedyrt, sedan ska det upphandlas städbolag, betalas el och värme. När man väl sammanställt alla ”tråkiga” kostnader och jämför så blir oftast kontorshotell billigare.

”Blir en konkurrensfördel”

En annan viktig pusselbit som följer med kontorshotellen är möjligheten att nyttja sammanträdesrum, lounger och sociala ytor vid behov. Hos 7A får företagen dessutom personalaktiviteter som exempelvis frukost, yoga, träning och andra aktiviteter inkluderat för sina anställda.

– Det blir en konkurrensfördel i kampen om att attrahera den bästa personalen. De bästa medarbetarna som söker jobb har höga krav på sin upplevelse av kontoret och arbetsmiljön
Tengman konstaterar att när 7A får chansen att presentera sitt upplägg för kunderna blir det en ”aha”-upplevelse för många.

– När vi väl sitter ner tillsammans med kunden och gör den här uträkningen är det vanligt att de säger: ”Men det här har vi inte tänkt på”. Många har inte det här tänket än, men vi upplever att företagen efter den här våren har fått upp ögonen för att deras kontor är en stor kostnad och vill bli utmanade med nya lösningar.

Dags att byta kontorslokaler? Läs mer om flexibla kontor hos 7A här

Tengmans tips till företag som letar lokaler

1. Se över behoven
– Vilka är de faktiska behoven nu, men också framåt. Hur många brukar vara inne på kontoret samtidigt? Intervjua gärna er personal för en bättre uppfattning.
2. Gör hemläxan
– Gör uträkningen med samtliga kostnader som tillkommer med egna lokaler. Ta även hjälp av rådgivare som kan branschen och utmanar ert sätt att tänka.
3. Titta på avtalstiderna
– Har ni råd att sitta fem år i en lokal i tiderna som råder? Är svaret nej måste man våga titta på flexibla lösningar.

FAKTA: 7A
-Grundat 2006 av Fredrik Hultman och Bo Fuglsang, duon leder fortfarande företaget.
-Erbjuder flexibla kontorslösningar, lounge samt lokaler för konferens och event.
-Namnet kommer från företagets första kontorshotell på Strandvägen 7A.
-Posthuset är företagets fjärde anläggning. Sedan tidigare finns 7A på Strandvägen, Odenplan och Centralen.

Läs även: Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

eventeffect logga 7a liten hogerspalt

7A erbjuder konferens- och kontorslösningar på fyra attraktiva adresser i centrala Stockholm. Vi är kända för vår flexibilitet, professionella personal och välkomnande miljöer. Med full fokus på våra gäster är vår vision att skapa upplevelser utöver det förväntade.

Kontakta oss

[email protected]
www.7a.se

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg

Mest läst

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Julbordslunch i Stadshuskällaren

Julbordslunch i Stadshuskällaren

En klassisk julupplevelse i hjärtat av Stockholm
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com