Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-05-15 | Profiler

Mona Mörsare: ”Arbetet som VD-assistent är ett fantastiskt roligt jobb”

Trots att det kan vara milsvida skillnader mellan olika branscher finns det många likheter när det gäller yrkesrollen som VD-assistent. Det vet Mona Mörsare som efter många år i telekom- och techbranschen valde att ta klivet över till gruvjätten LKAB.  

Mona MörsareMona Mörsare

– Innan jag började på LKAB hade jag lite fördomar om att de skulle vara lite mer traditionella i sitt arbetssätt, men så var det inte. Det visade sig vara fantastiskt roligt och utvecklande att jobba här.

För snart tre år sedan tog Mona Mörsare steget över till det statliga gruvbolaget LKAB från techföretaget Tieto. Men det var inget självklart steg utan snarare en utmaning som var svår att motstå när tillfället kom.

– Jag blev uppringd och tillfrågad om jag var intresserad av tjänsten som VD-assistent på LKAB, säger Mona. Det kändes så klart väldigt lockande. Jag klev in i processen, gjorde testerna och gick vidare. Men jag hade inga förväntningar utan tänkte bara vi får se hur långt det kan leda.

Visserligen finns det stora skillnader mellan telekombranschen och gruvindustrin i mångt och mycket. Men i rollen som VD-assistent finns det många likheter trots det, menar Mona.

– Yrkesrollen är ganska lik mellan de företag där jag jobbat, säger hon. Jag kan inte skryta med att jag arbetat på många olika ställen. Jag var Ericsson och Tieto trogen i tjugo år men har haft flera olika chefer.

– Det har varit mycket förändringar och snabb utveckling inom telekom och techbranschen. Byter man chef och ledningsgrupp med jämna mellanrum gäller det att vara flexibel, anpassningsbar och att kunna jobba med olika ledarstilar.

Det kan vara svårt att beskriva en VD-assistents arbetsdag på LKAB, menar Mona. Då arbetet under dagarna varierar en hel del. I hennes arbetsuppgifter ingår även att vara chef för teamet som arbetar i receptionen.

– Det första jag gör på morgonen, när jag stigit upp är att kolla mail och sms, för att se om det har hänt något som snabbt behöver fixas.

– Jag har förtroendetid, vilket en VD-assistent bör ha ”by the fault”, eftersom man ofta måste vara tillgänglig dygnet runt. Jag ser inte det som någon nackdel och är van att alltid vara nåbar, det handlar om att ge och ta.

Utöver att se till att logistiken kring koncernledningens resor och annat fungerar innehåller Monas arbetsdag ofta en hel del möten. En del leder hon själv, ibland i sin roll som chef eftersom i den delen av arbetet ingår bland annat verksamhetsplanering, lönesamtal och utvecklingssamtal.

– Jag trivs med att vara på kontoret varje dag. När jag kommer dit går jag alltid förbi receptionen och har en avstämning med personalen. Man skulle nog kunna säga att jag är en väldigt närvarande chef.  För mig är det viktigt att känna min personal och ha en relation.

Efter pandemin har antalet möten ökat. Det har också blivit vanligare med distansarbete, vilket innebär en utmaning. Mona ser dock många fördelar med förändringen. Exempelvis har andelen resor minskat, effektiviteten ökat och möten blir mer genomtänkta. Men det finns också nackdelar.

–  När alla var på kontoret under en arbetsdag det gick lätt att lösa saker snabbt och det var lättare att komma på nya idéer tillsammans. Men när fler distansarbetar är det svårare att bygga relationer och att kunna se hur människor mår. Det ställer nya krav bland annat på hur vi kommunicerar. Så det gäller att hitta former för det nya arbetssättet.

Teknikutvecklingen som tog ordentlig fart under pandemin har fortsatt. Utvecklingen av artificiell intelligens, AI går framåt, vilket också kommer att påverka olika yrkesroller även VD-assistenternas.

– Många oroar sig men jag är övertygad om att vårt yrke kommer att finnas kvar, säger Mona. VD-assistenten är kittet i ledningsgruppen och på kontoret. Vi är kulturbärare och har en betydelsefull roll som medarbetare till VD och i företaget. Det som blir allt viktigare i vårt jobb är social- och emotionell kompetens, vilket är otroligt viktigt i en ledningsgrupp.

Mångårig erfarenhet i en yrkesroll skapar kunskaper som ofta är värdefulla. En erfarenhet Mona gärna delar med sig av är betydelsen av att ha bra nätverk. Genom att utbyta erfarenheter med andra skapas en möjlighet att utvecklas och bygga kompetens i yrkesrollen, menar hon.

– Arbetet som VD-assistent är ett fantastiskt roligt jobb. Det ofta finns stora möjlighet att kunna påverka sina arbetsuppgifter och få göra det man brinner för. Men det är ett ganska ensamt jobb därför gäller det att bygga upp och vårda kontakterna i sina nätverk.

– När jag började här på LKAB fanns inget nätverk så jag startade ett eget, säger hon. Jag är också medlem i IMA International Management Assistants. Det är ett otroligt bra oberoende globalt nätverk som finns i trettio länder. Nätverkande har gett mig självförtroende och hjälpt mig att bli mer självsäker i min roll.

Genom utbildningen Executive Assistent masterclass på Företagsuniversitet, skapades också ett värdefullt nätverk.

– Jag är otroligt tacksam att jag fick möjlighet att gå utbildningen, säger Mona. Vi som deltog blev otroligt sammansvetsade, vänner för livet och planerar att ses regelbundet och hålla nätverket levande.

Monas tips!

– Var ambassadör för ditt företag. Se över Linkedin profilen. Den är inte bara för att söka ett jobb utan också ett sätt att marknadsföra både dig själv och företaget.

– Bygg relationer och tillit. Det tar sin tid att förstå hur din chef tänker.

– Ta ansvar för sin egen utveckling. Bredda din kompetens utöver utbildningar genom kollegor, självstudier och genom att nätverka.

– Gå med i och skapa nätverk för att utbyta erfarenheter. Det en möjlighet att utvecklas och bygga upp en skicklighet i yrkesrollen.

– Var nyfiken, lär dig så mycket du kan om ditt företag och affärsområdena för att förstå verksamheten.

– Om det dyker upp en tjänst som är intressant våga söka. Även om du inte uppfyller alla kriterier i annonsen.

Av: Karin Urbina Rutström

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Möt Christina Fredrikson:  ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

Möt Christina Fredrikson: ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

I drygt tre år har hon jobbat på Storskogen – först som Executive Assistant och sedan även som Office Manager. Hon lever efter devisen ”Don’t be nice, be kind” och hon har alltid varit en problemlösare. För Executiveeffect berättar Christina Fredrikson hur hon en gång tvingades boka in chefen på ett BB-hotell i Stavanger, hur hon ”rensar” hjärnan och om att bli utsedd till ”Årets kulturbärare”!

Fördelen med en snabbfotad eventbyrå som alltid är redo

Fördelen med en snabbfotad eventbyrå som alltid är redo

Annons

Södertälje kommun arrangerade en manifestation med anledning av de upptrappade våldet. Vi på Robot event fick 3 dagar på oss att ordna tekniken och infrastruktur.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

5 tips: Så skapar du en intressant PowerPoint-presentation

5 tips: Så skapar du en intressant PowerPoint-presentation

PowerPoint är ett bra verktyg men det finns en del fällor du bör känna till. Här ger vi dig värdefulla tips på hur du skapar en engagerande presentation.
10 egenskaper som utmärker en “rockstar” Executive Assistant

10 egenskaper som utmärker en ”rockstar” Executive Assistant

En bra Executive Assistant spelar en avgörande roll för chefens och inte minst företagets framgång. En VD eller annan person på ledningsnivå som är van vid att ha en bra assistent klarar sig inte många dagar på egen hand. Det är inte en underdrift, utan en verklighet. Men vad krävs egentligen för att bli en oumbärlig Executive Assistant? Här är ...
Vilka är dina valda sanningar?

Vilka är dina valda sanningar?

Det kallas affirmation när du förstärker en önskad övertygelse genom att bekräfta den för dig själv för att nå dit du vill. I sin krönika berättar Sophia Loader, Executiveeffects chefredaktör om sina valda sanningar och ställer frågan - vilka är dina?
Guide: Så möblerar du för mötet

Guide: Så möblerar du för mötet

Biosittning, skolsittning, u-bord eller öar - vilken möblering är egentligen bäst vid mötet? Mötesexperten Antoni Lacinai guidar dig i valet de olika alternativen.
Lista: 8 vingårdar för ditt nästa företagsevent i Sverige

Lista: 8 vingårdar för ditt nästa företagsevent i Sverige

Behöver ni inspiration till kommande företagsevent eller konferens? Varför inte åka ut till någon av Sveriges vingårdar? Möjligheterna är oändliga och går oftast att skräddarsy med gårdsägaren för bästa upplevelse. Ta en rundtur, prata om livet på gården och om svenskt vin, testa på viner och njut av god mat därtill i en sällsyn miljö. Nedan hittar du några av ...

Expertråd

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

Aktuellt

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Karriär

Du är en avgörande kugge i verksamheten — men när allt flyter på som bäst märks du knappt. Det låter som en komplimang, men riskerar att göra ditt arbete osynligt. Här får du konkreta råd för hur du kan visa värdet av dina insatser utan att det känns som skryt.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com