– Innan jag började på LKAB hade jag lite fördomar om att de skulle vara lite mer traditionella i sitt arbetssätt, men så var det inte. Det visade sig vara fantastiskt roligt och utvecklande att jobba här.
För snart tre år sedan tog Mona Mörsare steget över till det statliga gruvbolaget LKAB från techföretaget Tieto. Men det var inget självklart steg utan snarare en utmaning som var svår att motstå när tillfället kom.
– Jag blev uppringd och tillfrågad om jag var intresserad av tjänsten som VD-assistent på LKAB, säger Mona. Det kändes så klart väldigt lockande. Jag klev in i processen, gjorde testerna och gick vidare. Men jag hade inga förväntningar utan tänkte bara vi får se hur långt det kan leda.
Visserligen finns det stora skillnader mellan telekombranschen och gruvindustrin i mångt och mycket. Men i rollen som VD-assistent finns det många likheter trots det, menar Mona.
– Yrkesrollen är ganska lik mellan de företag där jag jobbat, säger hon. Jag kan inte skryta med att jag arbetat på många olika ställen. Jag var Ericsson och Tieto trogen i tjugo år men har haft flera olika chefer.
– Det har varit mycket förändringar och snabb utveckling inom telekom och techbranschen. Byter man chef och ledningsgrupp med jämna mellanrum gäller det att vara flexibel, anpassningsbar och att kunna jobba med olika ledarstilar.
Det kan vara svårt att beskriva en VD-assistents arbetsdag på LKAB, menar Mona. Då arbetet under dagarna varierar en hel del. I hennes arbetsuppgifter ingår även att vara chef för teamet som arbetar i receptionen.
– Det första jag gör på morgonen, när jag stigit upp är att kolla mail och sms, för att se om det har hänt något som snabbt behöver fixas.
– Jag har förtroendetid, vilket en VD-assistent bör ha ”by the fault”, eftersom man ofta måste vara tillgänglig dygnet runt. Jag ser inte det som någon nackdel och är van att alltid vara nåbar, det handlar om att ge och ta.
Utöver att se till att logistiken kring koncernledningens resor och annat fungerar innehåller Monas arbetsdag ofta en hel del möten. En del leder hon själv, ibland i sin roll som chef eftersom i den delen av arbetet ingår bland annat verksamhetsplanering, lönesamtal och utvecklingssamtal.
– Jag trivs med att vara på kontoret varje dag. När jag kommer dit går jag alltid förbi receptionen och har en avstämning med personalen. Man skulle nog kunna säga att jag är en väldigt närvarande chef. För mig är det viktigt att känna min personal och ha en relation.
Efter pandemin har antalet möten ökat. Det har också blivit vanligare med distansarbete, vilket innebär en utmaning. Mona ser dock många fördelar med förändringen. Exempelvis har andelen resor minskat, effektiviteten ökat och möten blir mer genomtänkta. Men det finns också nackdelar.
– När alla var på kontoret under en arbetsdag det gick lätt att lösa saker snabbt och det var lättare att komma på nya idéer tillsammans. Men när fler distansarbetar är det svårare att bygga relationer och att kunna se hur människor mår. Det ställer nya krav bland annat på hur vi kommunicerar. Så det gäller att hitta former för det nya arbetssättet.
Teknikutvecklingen som tog ordentlig fart under pandemin har fortsatt. Utvecklingen av artificiell intelligens, AI går framåt, vilket också kommer att påverka olika yrkesroller även VD-assistenternas.
– Många oroar sig men jag är övertygad om att vårt yrke kommer att finnas kvar, säger Mona. VD-assistenten är kittet i ledningsgruppen och på kontoret. Vi är kulturbärare och har en betydelsefull roll som medarbetare till VD och i företaget. Det som blir allt viktigare i vårt jobb är social- och emotionell kompetens, vilket är otroligt viktigt i en ledningsgrupp.
Mångårig erfarenhet i en yrkesroll skapar kunskaper som ofta är värdefulla. En erfarenhet Mona gärna delar med sig av är betydelsen av att ha bra nätverk. Genom att utbyta erfarenheter med andra skapas en möjlighet att utvecklas och bygga kompetens i yrkesrollen, menar hon.
– Arbetet som VD-assistent är ett fantastiskt roligt jobb. Det ofta finns stora möjlighet att kunna påverka sina arbetsuppgifter och få göra det man brinner för. Men det är ett ganska ensamt jobb därför gäller det att bygga upp och vårda kontakterna i sina nätverk.
– När jag började här på LKAB fanns inget nätverk så jag startade ett eget, säger hon. Jag är också medlem i IMA International Management Assistants. Det är ett otroligt bra oberoende globalt nätverk som finns i trettio länder. Nätverkande har gett mig självförtroende och hjälpt mig att bli mer självsäker i min roll.
Genom utbildningen Executive Assistent masterclass på Företagsuniversitet, skapades också ett värdefullt nätverk.
– Jag är otroligt tacksam att jag fick möjlighet att gå utbildningen, säger Mona. Vi som deltog blev otroligt sammansvetsade, vänner för livet och planerar att ses regelbundet och hålla nätverket levande.
Monas tips!
– Var ambassadör för ditt företag. Se över Linkedin profilen. Den är inte bara för att söka ett jobb utan också ett sätt att marknadsföra både dig själv och företaget.
– Bygg relationer och tillit. Det tar sin tid att förstå hur din chef tänker.
– Ta ansvar för sin egen utveckling. Bredda din kompetens utöver utbildningar genom kollegor, självstudier och genom att nätverka.
– Gå med i och skapa nätverk för att utbyta erfarenheter. Det en möjlighet att utvecklas och bygga upp en skicklighet i yrkesrollen.
– Var nyfiken, lär dig så mycket du kan om ditt företag och affärsområdena för att förstå verksamheten.
– Om det dyker upp en tjänst som är intressant våga söka. Även om du inte uppfyller alla kriterier i annonsen.
Av: Karin Urbina Rutström