Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-05-15 | Profiler

Mona Mörsare: ”Arbetet som VD-assistent är ett fantastiskt roligt jobb”

Trots att det kan vara milsvida skillnader mellan olika branscher finns det många likheter när det gäller yrkesrollen som VD-assistent. Det vet Mona Mörsare som efter många år i telekom- och techbranschen valde att ta klivet över till gruvjätten LKAB.  

Mona MörsareMona Mörsare

– Innan jag började på LKAB hade jag lite fördomar om att de skulle vara lite mer traditionella i sitt arbetssätt, men så var det inte. Det visade sig vara fantastiskt roligt och utvecklande att jobba här.

För snart tre år sedan tog Mona Mörsare steget över till det statliga gruvbolaget LKAB från techföretaget Tieto. Men det var inget självklart steg utan snarare en utmaning som var svår att motstå när tillfället kom.

– Jag blev uppringd och tillfrågad om jag var intresserad av tjänsten som VD-assistent på LKAB, säger Mona. Det kändes så klart väldigt lockande. Jag klev in i processen, gjorde testerna och gick vidare. Men jag hade inga förväntningar utan tänkte bara vi får se hur långt det kan leda.

Visserligen finns det stora skillnader mellan telekombranschen och gruvindustrin i mångt och mycket. Men i rollen som VD-assistent finns det många likheter trots det, menar Mona.

– Yrkesrollen är ganska lik mellan de företag där jag jobbat, säger hon. Jag kan inte skryta med att jag arbetat på många olika ställen. Jag var Ericsson och Tieto trogen i tjugo år men har haft flera olika chefer.

– Det har varit mycket förändringar och snabb utveckling inom telekom och techbranschen. Byter man chef och ledningsgrupp med jämna mellanrum gäller det att vara flexibel, anpassningsbar och att kunna jobba med olika ledarstilar.

Det kan vara svårt att beskriva en VD-assistents arbetsdag på LKAB, menar Mona. Då arbetet under dagarna varierar en hel del. I hennes arbetsuppgifter ingår även att vara chef för teamet som arbetar i receptionen.

– Det första jag gör på morgonen, när jag stigit upp är att kolla mail och sms, för att se om det har hänt något som snabbt behöver fixas.

– Jag har förtroendetid, vilket en VD-assistent bör ha ”by the fault”, eftersom man ofta måste vara tillgänglig dygnet runt. Jag ser inte det som någon nackdel och är van att alltid vara nåbar, det handlar om att ge och ta.

Utöver att se till att logistiken kring koncernledningens resor och annat fungerar innehåller Monas arbetsdag ofta en hel del möten. En del leder hon själv, ibland i sin roll som chef eftersom i den delen av arbetet ingår bland annat verksamhetsplanering, lönesamtal och utvecklingssamtal.

– Jag trivs med att vara på kontoret varje dag. När jag kommer dit går jag alltid förbi receptionen och har en avstämning med personalen. Man skulle nog kunna säga att jag är en väldigt närvarande chef.  För mig är det viktigt att känna min personal och ha en relation.

Efter pandemin har antalet möten ökat. Det har också blivit vanligare med distansarbete, vilket innebär en utmaning. Mona ser dock många fördelar med förändringen. Exempelvis har andelen resor minskat, effektiviteten ökat och möten blir mer genomtänkta. Men det finns också nackdelar.

–  När alla var på kontoret under en arbetsdag det gick lätt att lösa saker snabbt och det var lättare att komma på nya idéer tillsammans. Men när fler distansarbetar är det svårare att bygga relationer och att kunna se hur människor mår. Det ställer nya krav bland annat på hur vi kommunicerar. Så det gäller att hitta former för det nya arbetssättet.

Teknikutvecklingen som tog ordentlig fart under pandemin har fortsatt. Utvecklingen av artificiell intelligens, AI går framåt, vilket också kommer att påverka olika yrkesroller även VD-assistenternas.

– Många oroar sig men jag är övertygad om att vårt yrke kommer att finnas kvar, säger Mona. VD-assistenten är kittet i ledningsgruppen och på kontoret. Vi är kulturbärare och har en betydelsefull roll som medarbetare till VD och i företaget. Det som blir allt viktigare i vårt jobb är social- och emotionell kompetens, vilket är otroligt viktigt i en ledningsgrupp.

Mångårig erfarenhet i en yrkesroll skapar kunskaper som ofta är värdefulla. En erfarenhet Mona gärna delar med sig av är betydelsen av att ha bra nätverk. Genom att utbyta erfarenheter med andra skapas en möjlighet att utvecklas och bygga kompetens i yrkesrollen, menar hon.

– Arbetet som VD-assistent är ett fantastiskt roligt jobb. Det ofta finns stora möjlighet att kunna påverka sina arbetsuppgifter och få göra det man brinner för. Men det är ett ganska ensamt jobb därför gäller det att bygga upp och vårda kontakterna i sina nätverk.

– När jag började här på LKAB fanns inget nätverk så jag startade ett eget, säger hon. Jag är också medlem i IMA International Management Assistants. Det är ett otroligt bra oberoende globalt nätverk som finns i trettio länder. Nätverkande har gett mig självförtroende och hjälpt mig att bli mer självsäker i min roll.

Genom utbildningen Executive Assistent masterclass på Företagsuniversitet, skapades också ett värdefullt nätverk.

– Jag är otroligt tacksam att jag fick möjlighet att gå utbildningen, säger Mona. Vi som deltog blev otroligt sammansvetsade, vänner för livet och planerar att ses regelbundet och hålla nätverket levande.

Monas tips!

– Var ambassadör för ditt företag. Se över Linkedin profilen. Den är inte bara för att söka ett jobb utan också ett sätt att marknadsföra både dig själv och företaget.

– Bygg relationer och tillit. Det tar sin tid att förstå hur din chef tänker.

– Ta ansvar för sin egen utveckling. Bredda din kompetens utöver utbildningar genom kollegor, självstudier och genom att nätverka.

– Gå med i och skapa nätverk för att utbyta erfarenheter. Det en möjlighet att utvecklas och bygga upp en skicklighet i yrkesrollen.

– Var nyfiken, lär dig så mycket du kan om ditt företag och affärsområdena för att förstå verksamheten.

– Om det dyker upp en tjänst som är intressant våga söka. Även om du inte uppfyller alla kriterier i annonsen.

Av: Karin Urbina Rutström

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt samtal med Kadi Upmark om ledarskap, framtidsvisioner och konsten att få personalen att ge feedback uppåt.

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi, värme och hjärta.

Chalmers använder Trippus för internationell hybridkonferens

Chalmers använder Trippus för internationell hybridkonferens

Annons

Världens största vetenskapliga hybridkonferens inom produktutveckling ICED arrangeras av Chalmers Tekniska Högskola. Konferensen använder Trippus plattform för hybridmöten för anmälan, livesändning och interaktion samt för att koppla ihop deltagare på plats med dem som deltar på distans. Anmäl dig till vårt webinar den 2 september för att se hur det gick till i praktiken!

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg

Mest läst

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Julbordslunch i Stadshuskällaren

Julbordslunch i Stadshuskällaren

En klassisk julupplevelse i hjärtat av Stockholm
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com