Var fjärde anställd kvinna har problem med att sova

Sömnen är viktig för att kropp och hjärna ska fungera på ett bra sätt - inte minst på arbetet. En ny undersökning visar att var fjärde anställd kvinna har problem med att sova. Männen däremot sover betydligt bättre bland vilka endast 16 procent uppger att de lider av sömnbesvär.

Sömnen är viktig för att kropp och hjärna ska fungera på ett bra sätt – inte minst på arbetet. En ny undersökning visar att var fjärde anställd kvinna har problem med att sova. Männen däremot sover betydligt bättre, bland vilka endast 16 procent uppger att de lider av sömnbesvär.

En färsk kartläggning som företagshälsan Avonova låtit genomföra över nära 30 000 anställda på arbetsplatser runtom i Sverige visar på stora skillnader mellan könen när det kommer till sömnbesvär.

Bland kvinnorna uppger 26 procent att de ofta eller mycket ofta har sömnbesvär, jämfört med 16 procent av männen. Samtidigt svarar 35 procent av männen att de aldrig har svårt att sova, jämfört med 22 procent av kvinnorna.

– Allt tyder på att yrkesverksamma kvinnor är extra utsatta för sömnproblem, eftersom de ofta drar ett tungt lass även utanför jobbet. När vardagen är stressig blir återhämtning i form av vila, motion och socialt umgänge ännu viktigare, säger Sofia Åström Paulsson, chefsläkare på Avonova, i ett pressmeddelande.

Att då och då ha en dålig natts sömn är inte farligt, men att sova för lite påverkar prestationsförmågan och kan på sikt leda till utmattning. Enligt Sofia Åström Paulsson kan i själva verket arbetsgivare tjäna på att uppmuntra sina medarbetare att gå hem i tid och så långt som möjligt undvika att kontakta dem utanför arbetstid.

Så klarar du av arbetsdagen efter en dålig natts sömn

  • Fyll på med energi genom exempelvis en snabb promenad på lunchen och näringsrika mellanmål.
  • Om möjligt, skjut upp arbetsuppgifter som kräver mycket koncentration till morgondagen och ägna dig istället åt sådant som känns lite enklare.
  • Tillåt dig att vara trött. Försök att acceptera sömnbristen och berätta för dina kollegor hur du mår för att undvika ytterligare mental press.

Fem tips (som verkligen fungerar) för bättre sömn:

  1. Sök efter bakomliggande orsaker till dina sömnbesvär, till exempel en negativ arbetsmiljö. Om du gör något åt grundproblemet kommer förhoppningsvis sömnen också att bli bättre.
  2. Undvik att använda mobiltelefonen och andra skärmar en bra stund innan du ska sova
  3. Försök att stiga upp och lägga dig vid samma tid varje dag
  4. Undvik kaffe och andra koffeinhaltiga drycker på kvällen
  5. Ha rätt temperatur i sovrummet (rekommenderad temperatur är 15,5-19,5 grader)