Smälta in eller sticka ut? Almedalen nästa!

Är det dags för din chef att dra till Gotland på den årliga lobbyistfestivalen i Almedalen? Eller håller ni på att fundera över om ni ska dit eller inte? Ta del av Antoni Lacinais bästa tips kring Almedalen i hans gästkrönika på Executiveeffect.

Är det dags för din chef att dra till Gotland på den årliga lobbyistfestivalen i Almedalen? Eller håller ni på att fundera över om ni ska dit eller inte?

Jag har nöjet att bli anlitad som moderator i Almedalen och tycker helt ärligt att det är jättekul att vara där! Alla dessa tusentals personer som möts, minglar, kommunicerar och påverkar. Allt i ett frenetiskt mediabrus.

Du ska få några tips av mig som kan hjälpa dig och din chef att bestämma om ni alls ska vara där och vad ni kan göra om ni väl är på plats. Häng med:

Ska ni dit eller inte?

Om ni ställer den frågan så ska ni förmodligen inte dit. Det är det korta och kanske oväntade svaret.

Jag ser vilsna människor som blivit ditskickade av… er! ”Du borde vara där. Åk dit och reka. Det är bra för dig.” Chefen tar emot den bokade biljetten utan plan och är snart ”lost in the crowd”. De kommer nog att ha kul, men om det ger så mycket vete katten.

På samma sätt som att bestämma sig för att ställa ut eller besöka en mässa och sätta mål för det, så behöver ni sätta konkreta mål för er närvaro i Almedalen.

– Vad är syftet?

– Hur stärker det varumärket, kompetensen, relationer?

– Vilka mål har ni med att vara där? Hur vet ni att vi lyckats?

– Vad ska ni ha för aktiviteter?

– Hur kommer ni igenom bruset?

De här frågorna är både strategiska (Varför) och taktiska (Vad/Hur) och något som ni gärna gör tillsammans med marknadsavdelningen och med ledningsgruppen. Har ni väl svar på de frågorna så ökar chansen att ni gör något riktigt bra på plats. Då kan ni boka biljetten.

Ska ni besöka?

Din chef har inte någon direkt roll, men ni tycker ändå att det är en bra idé. Då får du tre tips:

– Läs igenom programmet och hitta de seminarier som kan lära er något och ge er chans att nätverka. Det finns garanterat något för alla. Sätt mål. Checka av.

– Var på plats i god tid till seminarierna. Det är så trist om chefen kommer dit och det är fullt. Ha en plan B.

– Skaffa er en roll. Om din chef ändå ska dit så försök hitta en plats i ett par paneler (allt i Almedalen är paneldiskussioner. Hur många som helst. Läs gärna krönikan om Paneldiskussionernas mecka i Eventeffect där du också får 6 tips för en bra paneldiskussion som din chef kommer att ha nytta av)

Ska ni ha egna aktiviteter?

Det är hög tid att bestämma det i så fall. Ni måste in i programmet, boka lokal, teknik och boende, samt bjuda in gäster på scen och deltagande publik, eller ha ett mingel. Återigen – ta hjälp av marknadsfolk. Du behöver inte klara av allt själv.

Det finns egentligen bara två typer av möten på Almedalen: Paneler på dagen och mingel på kvällen. Ytterst sällan sker ett medskapande i form av publikdialog. Mitt tips om du vill sticka ut är att göra alla i publiken till en enda stor panel. Det är inte lätt eftersom folk kommer och går, men min erfarenhet är att folk har större behållning av ett möte där de är medskapande. I de mindre sessioner jag håller i ställer jag frågor till publiken och det har aldrig slagit fel. Folk gillar det.

Ett bonustips: Om din chef är en man och du vill att han ska smälta in så se till att han har ett par kakifärgade chinos, en vit eller ljusblå skjorta utan slips och en mörkare blå kavaj. Vill du att han ska sticka ut så välj en annan klädsel.

Fotograf: fotograf@serny.se

Lycka till i Almedalen ^_^

//Antoni

Antoni Lacinai är, förutom gästskribent på Executiveeffect, en av Sveriges främsta kommunikationsexperter, föreläsare och moderatorer. Med sina 20 sanningar om kommunikation utvecklar han individer och grupper att lyckas bättre när de ska leda, sälja och samarbeta, ha ett roligare arbetsliv och nå bättre resultat.