Det är ingen hemlighet att glada medarbetare är mer engagerade, produktiva och kreativa. Behålla glädjen till jobbet genom att ta kontroll över din arbetssituation. Här ger vi dig med hjälp av Executive secretary Magazine åtta tips som hjälper dig hitta balans.
1. Var realistisk
Med dagens teknik och globalisering kan det vara svårt att skilja på jobb och fritid. Ge dig själv tillåtelse att göra lite arbete hemma, precis som du ska ge dig själv tillåtelse att göra några personliga ärenden under arbetstid.
2. Respektera arbetstiderna
Sätt upp tydliga gränser för vilka arbetstider som gäller för dig och dina medarbetare. Om en kollega mejlar dig en jobbrelaterad fråga under helgen behöver du inte svara förrän på måndag, om inte läget är akut.
3. Dina pauser är viktiga
Känn dig inte dum om du ber en kollega att ta telefonen eller om du helt enkelt låter samtalet gå till röstbrevlådan. Du behöver kunna ta pauser utan att bli störd.
4. Planera in mejltider
Att svara på mejl direkt när de kommer in stör din koncentration vilket leder till att du blir mindre produktiv. En bättre strategi är att bestämma ett antal tidpunkter under dagen där du ser över din mejlkorg.
5. Umgås med dina kollegor
Personer som har starka relationer till sina medarbetare har en benägenhet att vara gladare än dem som håller sig för sig själv. Att kallprata, luncha och umgås med kollegorna efter arbetstid kommer löna sig i längden.
6. Håll stressen under kontroll
Ta ett djupt andetag när du känner dig orolig. Spela lugnande musik eller kolla på bilder som gör dig glad. Hitta någonting som får dig att tänka på något annat en stund.
7. Ät bra mat
Hunger och stress är aldrig en bra kombination. Håll dig borta från snabba lösningar som godis och snabbmat. Se till att alltid ha en påse med nyttiga nötter eller torkad frukt vid skrivbordet som du kan äta när blodsockret går ner.
8. Se till att hålla chefen uppdaterad
En vanlig orsak till att du känner dig olycklig på jobbet beror på att du inte får den uppskattning som du förtjänar. Se därför till att alltid meddela din chef när du har presterat något. Det kan vara en positiv klientåterkoppling du har fått eller en milstolpe i projekt som du har hjälpt till att uppnå.
Läs mer: Träningsresor som ger dig ny energi