”Folk köper inte det du gör; de köper varför du gör det. Och det du gör bevisar helt enkelt vad du tror” Simon Sinek
Att hitta sitt Why visar att de ledare som har haft störst inflytande i världen tänker, agerar och kommunicerar på samma sätt – och det är motsatsen till vad alla andra gör. Simon Sinek, författare och organisationskonsult, har lyckats ”kodifiera” detta mönster och har därefter utformat kanske världens enklaste idé – The Golden Circle. Den ger en ”ram” på vilken organisationer kan byggas, rörelser kan ledas och människor kan inspireras. Och allt börjar med VARFÖR.
- De flesta personer och organisationen på jorden vet VAD de gör till 100%
- Några vet HUR de gör det
- Men väldigt, väldigt få människor eller organisationer vet VARFÖR de gör det de gör.
”Why” menas inte att göra vinst/tjäna pengar” för det är alltid ett resultat. Why menas ”vad är ditt högre syfte, din övertygelse”. Varför existerar ditt företag? Varför kliver du upp ur sängen varje morgon? Varför ska andra bry sig?
Ovanstående leder till att vi agerar och kommunicerar utifrån och in. Att vi går ifrån det ”självklara”, VAD vi gör, det är sen gammalt. Men de inspirerande företagen och ledarna i världen, oavsett storlek, oavsett bransch, så tänker, agerar och kommunicerar alla ”inifrån och ut”. De börjar med VARFÖR, sen HUR och till sist VAD. När du ska bygga ditt personliga varumärke är ditt ”varför” din grund att utgå ifrån.
Låt det marinera lite… vilken kategori tillhör du?
Låt mig ta ett exempel så kanske det blir mer förståeligt:
Vi tar Apple som exempel efter som de flesta känner till dem. Om de skulle kommunicera som de allra flesta andra gör skulle deras budskap vara:
- WHAT – Vi gör fantastiska datorer
- HOW – De är vackert designade och användarvänliga. Vill du köpa en?
Det är så här de flesta kommunicerar. Det är så här merparten av hur marknadsföring och försäljning görs. Det är så här de flesta av oss pratar – vi berättar VAD vi gör, vi berättar hur vi skiljer oss åt eller HUR vi är bättre än konkurrenterna och vi förväntar oss någon typ av beteende; ett köp, en röst eller liknande.
”Här är vår nya hårsalong. Vi har de bästa frisörerna med de bästa kunderna. Vi gör alltid det bästa för våra kunder” eller ”Här är din nya bil. Den är bensinsnål. Den har lädersäten. Köp vår bil”
Håll med om att det är ganska oinspirerande?!
Om vi går tillbaka till Apple och hur de egentligen kommunicerar så låter det ungefär så här:
- WHY – i allting vi gör, tror vi på att utmana status Quo och att tänka annorlunda
- HOW – Den vägen vi utmanar status quo är genom att göra våra produkter vackert designade, enkla att använda och användarvänliga.
- WHAT – Vi råkar bara göra datorer
Vill du köpa en?
Helt annorlunda känsla, eller hur?
Allt handlar om att kasta om ordningen på hur vi kommunicerar. Fler undersökningar visar på att människor inte köper VAD du gör, människor köper VARFÖR du gör det. Målet är inte att göra affärer med alla som behöver vad du har. Målet är att göra affärer med folk som tror på vad du tror på. Det är precis lika när du anställer folk. Målet är inte bara att anställa någon som behöver ett jobb, det är att anställa människor som tror på det du tror på. Om du anställer någon bara för att de kan utföra ett arbete, så kommer de bara att arbeta för pengarna men om du anställer folk som tror på det du tror på så arbetar de för dig med blod, svett och tårar.
När vi kommunicerar inifrån och ut så pratar vi direkt till den delen av hjärnan som kontrollerar beteenden, vi möjliggör för människor och att rationalisera kring de begripliga saker vi säger och gör. Som sagt, människor köper inte VAD du gör, de köper VARFÖR du gör det du gör och om du pratar om det du tror på, kommer du attrahera dem som också tror på det du tror på. Tänk på Martin Luther King’s tal ”Jag har en dröm” han sa inte ”Jag har en plan”.
Vilken buckla i Universum vill du göra?
Av: Michelle Dandenell
Läs mer: Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke