“Nudging påverkar oss alla i vardagen”

Allt fler önskar leva mer hållbart. Trots det lyckas vi inte alltid med det. Kan nudging kanske var lösningen? Executiveeffect har träffat experten Jacob Göransson, vd på Nudgley, som berättar hur.

Nudging, eller “puffning”, handlar om hur man kan påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation. Med andra ord, att snällt knuffa människor åt det håll man egentligen vill.

Några som har tagit fasta på konceptet nudging är det nystartade företaget Nudgely består av sex stycken masterstudenter från Linköping universitet. Deras affärsidé går ut på att lära ut hur man kan använda sig av nudging med fokus på hållbara och ekonomiska vinster.

Jacob Göransson, vd och en av sex grundare till Nudgely, vad är nudging egentligen?
– Nudging är ett verktyg som kommer från det otroligt fascinerande ämnet beteendeekonomin – en blandning av psykologi och ekonomi. Om man ska översätta nudging till svenska så blir det ungefär “en lätt knuff”. Så tanken med nudging är att med hjälp av en lätt knuff påverka människor i beslutssituationer. Det kan exempelvis handla om allt från att få fler människor att donera organ, öka pensionssparande, välja en speciell produkt eller göra ett hållbart val.

Jacob Göransson, vd på Nudgely.

Varför har nudging blivit ”hett” just nu?
– Under 2000-talet har ett par Nobelpris delats ut till de som arbetat med beteendeekonomi och det har absolut lett till att det blivit mer hett. Sen tror jag att själva konceptet med små, smarta och ibland briljanta förändringar som får förvånansvärt stor effekt på vårt beteende är något som tilltalar många. Nudging är också lätt att relatera till. När man lär sig om nudging så ser man det överallt i sin omgivning och inser att det påverkar oss alla i vardagen. Vi gör så otroligt många val varje dag som vi knappt tänker på, att förstå hur och varför vi gör dessa val tror jag många tycker är intressant.

Hur ska man tänka om man vill implementera nudging i sitt företag?
– Om man vill göra det på en stor skala är naturligtvis mätning viktigt för att förstå om och hur olika nudges fungerar i just den miljön. Det är också viktigt att tänka igenom vad det är man vill förändra. Ofta handlar det om att påverka människor i något sorts val. För att få maximal effekt är tajmingen viktigt så att nudgingen sker precis i beslutsögonblicket.

Kan du ge några konkreta exempel på metoder som ger snabb effekt?
– Det är svårt att ge generella tips som alltid funkar men en spännande effekt som vi brukar använda kallas social norming. Något som innebär att vi människor har en tendens till att vilja göra som andra gör – vilket är väldigt logiskt ur ett evolutionsperspektiv. Så om du vill påverka någon i en beslutssituation så kan det vara effektivt att påpeka att många andra tidigare har gjort det valet som du vill att de ska göra.

Jacob Göransson är övertygad om att det går utmärkt att använda nudging i sitt privatliv för att leva mer hållbart. Här är hans tre bästa tips för att komma igång och lyckas;

  1. Börja med att specificera vad du menar med hållbart.
  2. Sätt tydliga mål. Att ha ett tydligt mål och säga det högt för sig själv, ökar chansen betydligt för att också nå det. En annan intressant teknik är att berätta för andra om sitt mål så att ens eget rykte sätts på spel om man inte fullföljer sitt mål.
  3. Spana in StickK – ett spännande initiativ som grundades av några professorer från Yale University och är en hemsida som är till för att hjälpa människor att nå sina mål. Det finurliga med hemsidan är att man satsar pengar på om man kommer nå sitt mål eller inte. Om du når ditt mål så kommer dessa pengar gå till en välgörenhetsorganisation som du har valt och som du gillar. Om du inte når ditt mål kommer pengarna gå till en välgörenhetsorganisation som du har valt men en välgörenhetsorganisation/organisation som du hatar.
Annons

MH Konferens skapar lyckade möten

Sedan tolv år är MH Konferens specialiserad på att just skapa bra möten och skräddarsydda konferensarrangemang. Verksamheten är uppbyggd av VD Marina Häggblom med många år i branschen och en bakgrund som bland annat Key Account Manager