4 tips: Så skapar du struktur för en stressfri vardag

David Stiernholm hjälper företag att bli mer effektiva genom att skapa bättre ordning och struktur. Här berättar han för Executiveeffect hur du ska gå till väga för att skapa en stressfri vardag.

Så skapar du struktur för en mindre stressig vardag

David Stiernholm hjälper företag att bli mer effektiva genom att skapa bättre ordning och struktur. Här berättar han för Executiveeffect hur du ska gå till väga för att skapa en stressfri vardag.

Handen på hjärtat. Hur ofta har man inte gått hem från jobbet och tänkt idag har jag inte fått någonting gjort. Varför är det så? För det finns störningsmoment som gör att vi blir avbrutna, ofokuserade och helt enkelt stannar upp arbetet flera gånger per dag. Dessa störningsmoment kan vara allt ifrån arbetsuppgifter, deadlines, möten, kolleger och chefer som vill ha din uppmärksamhet. Men det finns en sak som gör din vardag mindre stressigt. Något som kallas struktur.

1. Ordning och reda

Gör en to do-lista. Den ska både innehålla uppgifter som ska göras snart – som mejl och samtal – och ge dig en överblick på längre sikt, till exempel över projekt du driver. Prioritera rätt. Trots att många chefer har uppgifter som är mer viktiga prioriterar de ändå att göra saker som är brådskande, vilket kan bli stressigt. Prioritera istället efter vad som är viktigt. På ett jobb är allt som bidrar till verksamhetsmålen viktigt.

2. Ta bort distraktioner

Se över din arbetsmiljö. Fullproppade skärmväggar och skrivbord kan vara distraherande,
rensa bort och gör rent. Ljud kan skärmas av med hjälp av hörlurar. Hörlurar signalerar
dessutom till omgivningen att du inte vill bli störd.

3. Effektivisera återkommande uppgifter

Försök få uppgifter gjorda utan att lägga energi på dem. Du kan till exempel skapa färdiga
mallar för mejlsvar, offerter eller vanliga frågor.

4. Boka möte med dig själv

Avsätt tid i kalendern för dig själv, så du får möjlighet att i lugn och ro planera upp din tid och göra klart uppgifter.

Vill du ha fler strukturtips?

Lyssna på David Stiernholm när han besöker Personal & Chef, Nordens största mötesplats för alla som leder och utvecklar personal den 20 februari på Kistamässan. Anmäl dig här.

Läs mer: 5 tips: så skapar du en digital arbetsplats som lyfter medarbetarna